Rotation om bolt

Hejsa
Jeg er igang med et lille sjovt hus-projekt hvor jeg er stødt på en mindre problem-stilling. I en nøddeskal, og uden for mange ikke-relevante detaljer, har jeg en træplade med en bolt igennem, hvorpå der sidder en træpind på begge sider. Den ene fungerer som et håndtag (foran), den anden som en låse mekanisme (bagved). Billederne herunder viser blot forsiden. Problemet er at jeg jo meget gerne vil have at de roterer sammen og ikke frit. Der er ikke plads nok på begge sider til at jeg kan låse træpindene med en møtrik fra begge sider langs bolten, og jeg synes også at en løsning såsom superlim er lidt for primitiv og u-elegant. Jeg tænkte istedet om der mon eksisterede beslag med et sekskantet hul i midten (og huller til skruer i yderpunkter) så man kunne låse træpindene fast til boltens rotation på den måde, men jeg kan ikke lige finde noget i den dur.
Er der nogen der har en gylden idé som jeg ikke lige har tænkt over?
Super mange tak på forhånd for alle råd og tanker😊

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske denne her kan bruges ​Link​​​


Vi prøver igen, i morgen --
En løsning til den anden side af døren kunne simpelt være at du filede den gennemgående gevindstang flad i en side. Så kunne du let lave et tilsvarende hul i en normplade. En bolt herpå og alt er låst.
En anden let metode er en islagsmøtrik og og en svejseklat mellem gevindstangen/islags møtrikken.
Du kunne måske tænke på hvordan andre konstruktioner er lavet.
Her tænker jeg på at et Cykelstyr jo sidder på en måde så Styrets aksel er skråtskåret, og ned i forgaffel er der en tilsvarende skråt skåret møtrik.
For at få det til at passe må du bore ca. 22 mm hul ( måles efter når du har materialer ) Så skal dr skæres og svejses på en måde så der er et rør i planken på bagsiden 22 mm indvendig som skrues fast med en skjult flange ( forgaffel) . Ligeledes på forsiden et tyndere rør 22 mm som har flange fastgjort på denne planke, men på sådan en måde at den tyndere kan gå igennem pladen, og gevindstang kan få fat i den skrå møtrik.
Du skal nok under alle omstændigheder have lave en form for leje rør i pladen så de 2 planker ikke spændes sammen omkring pladen. Se cykelstyr link
ELLER
du må tilpasse et håndtag til havelåge. LINK Her er der firkantet hul og aksel lige bag møtrik så håndtag og overfald kører sammen.
ELLER
Endelig kan du jo have en stump nogenlunde tyk rundstok igennem. Der skal så snittes / fræses firkant ender på som passer ind i tilsvarende huller i planker i begge sider.  Med hul igennem rundstok kan du spænde det sammen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
je_ns skrev den 02-12-2020 19:58:06

Måske denne her kan bruges Link

 Jeg endte med at bruge denne løsning :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis