Køb af varmepumpe

Hej lav-det-selvere

Jeg har fulgt lidt med på sidelinien i et stykke tid, da jeg går og overvejer at anskaffe mig en varmepumpe for at kunne spare på varmeregningen. Er dog meget i tvivl om hvilken jeg har brug for, og hvilket mærke der er bedst. Er der nogle af jer der har erfaringer med bestemte mærker der fungerer godt?

Kan også se, at der er noget med man får et energitilskud når man anskaffer sig en varmepumpe. Hvordan fungerer det helt præcist?

Puha, mange spørgsmål i et enkelt opslag. Jeg er bare ny i det her "varmepumpe game", så har en del spørgsmål   

Ser frem til jeres svar
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er flere faktorer i spil her, med den vigtigste værende hvilken varmekilde har du nu?

 

Vilkår for tilskud
  • Der ydes tilskud til alle boliger over 80m2 som er godkendt til helårsbeboelse. 
  • Der gives ikke tilskud til helårshuse under 80m2 og huse med fjernvarme.

  • Så langt så godt. I min optik ret og rimeligt.  
Som GSH skriver, så får du ikke tilskud når du har fjernvarme.
Brug pengene på energi optimering af din bygning istedet.

 

Annonce
Enig med Steensen.
F.eks. nye døre og vinduer, loftisolering, mv.
F.eks. nye vinduer kan fremover kun fås med  3-lags glas, pga. lovgivning.
Bemærk i så fald skal det ske i henhold til gyldig energimærkningsrapport, for at få tilskud.
Der kan ikke fås både håndværksfradrag og energitilskud på samme sag.
Nå, der kan man bare se, så havde jeg ikke forstået tilskuddet så godt som jeg troede alligevel.
Mange tak for de gode brugbare svar! Dem vil jeg tage til efterretning :-)
Hej, og undskyld jeg crash'er tråden :)

Jeg kan nu godt lide din ide om at forsøge dig med en varmepumpe. Også selv de andre tiltag lyder rigtigt fornuftige. Hvis du bor i hus og har mulighed for eks. solceller/vindmølle mv., kan sådan en varmepumpe drives ret billigt.
Jeg selv har købt et hus hvor jeg har bygget et nyt pillefyr ind, tilsluttet en combivarmer. Men, jeg har en helt ny førstesal, på samme areal som selve huset og der er ingen varme deroppe. Jeg er ved at tegne et system der genanvender varme fra sekundære varmekilder, men jeg monterer altså et par varmepumper deroppe alligevel. Jeg udvikler og installerer solcelle og vindmølle systemer, og har derfor rigelig med strøm jeg kan benytte. Og når der nu ikke er nogen varme på den nye førstesal, er det nærliggende at montere varmepumper. De kan jo også bruges som aircondition om sommeren. Det tiltaler virkelig mig at kunne få lidt køling på sådan en varm sommerdag.
Man kunne selvfølgelig bare trække rør derop, det ville ikke være den store ombygning i og med at rummene ikke er lavet endnu. Der er kun gulv og gipsvægge, så det ligger mig helt frit for. Jeg er bare fanget af ideen med at genanvende varme fra nogle sekundære varmekilder vi har, benytte eks. "dumpload'en" (skraldestrøm eller overskudsstrøm som normalt brændes af i store effektmodstande) til at varme forbrugsvandet i varmvandsbeholderen op med, drive varme/køle enheder som varmepumper på egen produceret strøm. Så jeg synes det lyder som en fin ide at prøve sig frem med sådan en varmepumpe.

God Jul folkens...

Vh
Dan

Dan, du snakker umiddelbart luft-til-til - spørger er jeg ret sikker på taler om luft-til-vand. Teknikken er i grove træk to sider af samme sag, men anvendelsen helt anderledes.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis