Kældergulv med wedi + epoxy?

Til et projekt i et hus fra 1930'erne:
Garagen (15 m2) i kælderen skal nedlægges og laves om til et alm. rum. Dvs. garageport fjernes og mures til osv.

Det nuværende betongulv er støbt direkte på jord, dvs. ingen kapillarbrydende lag og ingen isolering. Der findes ikke detaljerede tegninger af gulvkonstruktionen, så jeg tør ikke bryde betonen helt op og grave ned, da jeg forventer at fundamentet ikke går længere ned end gulvet.

Så planen er, at banke klinkerne af gulvet og derefter rette gulvet af. Der er et fald på gulvet nu ud mod porten på 6 cm. fra endevæg til port.

Forudsat at faldet i gulvet kan rettes op ved at slibe/hugge betonen: Kan man lægge tynde Wedi-plader direkte ovenpå betonen for at få en smule isolering? Vil det give problemer med evt. opstigende fugt at man lukker det helt af på dén måde?

Og: Kan man male/"støbe" et epoxy-gulv direkte ovenpå Wedi-pladerne bagefter?

Mvh. AllanE
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen der har erfaringer med epoxy på Wedi-plader?   

Mvh. AllanE
Ingen erfaring, men 10 cents...
Nok kan Wedi plader tåle en hel del, men der er grænser ift. kanterne på dem. Male med epoxy ville jeg ikke turde satse på som en langtidsholdbar løsning. Skulle man det, så ville jeg først hælde 10-15 mm. fiberforstærket flydespartel på.
Et helstøbt epoxy gulv oven på er umiddelbart en anden snak.

Men... Hvor tynde Wedi plader tænker du? Hvis det er 20 mm. eksempelvis, kan du lige så godt undlade det, hvis det er af hensyn til isolering.
Med hensyn til fugt så kan pladerne jo sagtens tåle det, men du får et ret så diffusionstæt gulv, hvilket som udgangspunkt jo aldrig er at anbefale i en kælder. Du vil givetvis få problemer under pladerne.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når der ikke som minimum er et kapillarbrydende lag er den rigtige løsning opbrydning og evt understøbning af fundament. Når der i dag er port + tilkørselsmulighed er bortskafning jo lettere end hvis det skal bæres op ad trapper i spande.

Derved opnås at gulvet kan isoleres og gøres tæt hvilket gør mirakler for indeklimaet i et kælderrum.

/Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for jeres svar.

Jeg ved ikke hvor tykke de kan blive, men håber på 40 mm (i værste fald kun 20 mm). Jeg finder først ud af det når klinkerne er hugget af.

Min plan var oprindeligt bare at fjerne klinker, jævne gulvet ud, et epoxy-lag på og så leve med det. I resten af kælderen er der klinker og fugtniveauet er ikke så slemt (der er omfangsdræn). Men jeg tænke på at selv et tyndt lag isolering måtte være bedre end ingenting. Vil 40 mm også være ligegyldigt i forhold til isolering?

Er det generelt / altid at epoxygulv er en dårlig ide i en kælder?

Jeg har hørt, at man skal teste for om der er for meget opstigende fugt, da epoxy ikke kan tåle et decideret vandtryk. Men der er umiddelbart tørt på gulvet i garagerummet og jeg gætter på, at betonlaget er meget tykt da der intet radon er i dét ene rum.

Mvh. AllanE
Lidt isolering er altid bedre end ingenting jo, men varmebesparelsen ved at lægge 40 mm. er forsvindende lille. Wedi plader er jo ikke deciderede billige og så er der arbejdstiden.

Så vidt jeg ved, findes der diffusionsåbent epoxy maling... Men det er ligegyldigt, hvis der ligger Wedi under.

Men princippet er det samme, som når spørgsmålet går på isolering oven på klaplag, uden isolering under. Problemet med Wedi pladerne er så bare diffusionsmodstanden som er ret høj, der gør at evt. opstigende fugt ikke kan fordampe og ventileres ud af kælderen... I teorien er det ikke er problem, så længe der ikke er organiske materialer til stede.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ville godt turde med epoxy gulvet, men ligesom de andre tror jeg ikke at epoxyen i sig selv er nok til at holde plader mv på plads.

Læg et lag flydespartel over det hele så har du en god bund for epoxy 

Ask
Ville det ikke være bedre at bruge Kingspan i stedet for Wedi?
Så vidt jeg har forstået, er isoleringsevnen bedre, så en 40mm Kingspan plade skulle svare til 80mm rockwool.
Et hurtigt opslag på varmeledningsevne, giver:
Wedi: 0.036
Kingspan k3: 0.021
Kingspan Optim-r: 0.007 - kan det overhovedet købes?
Rockwool flexibats: 0.037

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

speddy skrev den 05-12-2020 09:29:17

Ville det ikke være bedre at bruge Kingspan i stedet for Wedi?
Så vidt jeg har forstået, er isoleringsevnen bedre, så en 40mm Kingspan plade skulle svare til 80mm rockwool.
Men det er måske det samme for Wedi?

 Kingspan TF70 har markant dårligere trykstyrke end Wedi pladerne og vil kræve et bedre trykfordelene lag. Derudover gør egenskaberne på Kingspan pladerne dem ikke på samme måde egnet til fugtige miljøer.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også