Kabelføring til lysarmaturer

Hej
Jeg har trukket almindeligt 3x1,5 bag troldtektspladerne i mit værksted. Der skal nu lysstofsarmaturer op. Jeg regner med at bore et hul i troldtekten og føre kablet til armaturet.
Er det okay at føre kablet “igennem” armaturet når jeg skal sløjfe til det næste armatur? Eller bliver der for varmt inde i armaturet? Jeg kunne selvfølgelig også bare føre begge kabler ud i samme ende af armaturet, men det er der ikke rigtigt plads til.
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
de fleste armaturer er beregnet til videresløfning så ingen problemer i det. men jeg ville nu sætte en dåse hvor kable ender fremfor blot at bore et hul.
mfrost skrev den 02-12-2020 10:48:12

de fleste armaturer er beregnet til videresløfning så ingen problemer i det. men jeg ville nu sætte en dåse hvor kable ender fremfor blot at bore et hul.

​Tak for dit svar.
Vil du sætte en loftsdåse ved hvert armatur, eller kun ved den første? Som jeg har tænkt det, vil der komme et kabel fra afbryderen som ender i det første armatur, og så videre til den næste osv.
Nu bliver jeg lidt nysgerrig på om det er noget klamp jeg har gang i. Er der en bedre måde at trække kablerne på, end et hul i pladerne før og efter armaturet, så kablerne er skjult bag troldtekten?  🤔
det pæneste og mest "profeesionelle" i mine øjne, er at sætte en dåse ved hver armatur, hvor armaturet så sættes lige under dåssen så den bliver skjult. 
mfrost skrev den 02-12-2020 11:54:44

det pæneste og mest "profeesionelle" i mine øjne, er at sætte en dåse ved hver armatur, hvor armaturet så sættes lige under dåssen så den bliver skjult.
Okay. Er du elektriker? 😊
Så hvis jeg skal have 6 armaturer op? Så sætter jeg 6 PL loftsdåser med lampeudtag op, og sløjfer fra dåse til dåse, og så bare et enkelt kabel fra hvert lampeudtag til hvert lysarmatur?

 

Annonce
Sådan har jeg gjort det (ups, mener min elektriker) ;-)
pilehave skrev den 02-12-2020 12:12:59

Sådan har jeg gjort det (ups, mener min elektriker) ;-)

​Hvordan? :) 
RasmusM21 skrev den 02-12-2020 12:14:43

Hvordan? :) 

 Sat PL-dåser op og sløjfet mellem dem oppe over træbetonpladerne og trukket kabel fra PL-dåsen hen til armaturet. Så - sådan som du selv foreslår i "Så sætter jeg 6 PL loftsdåser med lampeudtag op, og sløjfer fra dåse til dåse, og så bare et enkelt kabel fra hvert lampeudtag til hvert lysarmatur?" :)

Måske er det for sent, men har du mulighed for at trække et femleder kabel, så du kan få fasen med til den anden ende af rummet til en stikkontakt. mfrost er strømfordeler.

fase
S. Fabrin skrev den 02-12-2020 12:44:41

Måske er det for sent, men har du mulighed for at trække et femleder kabel, så du kan få fasen med til den anden ende af rummet til en stikkontakt. mfrost er strømfordeler.

 Jeg har kun trukket en 3x1,5 til lamperne. Men Der er trukket strøm i muren hele vejen rundt til stikkontakter.

Er du enig med de andre i at jeg bør lave kampesteder hele vejen rundt? 😊
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis