Råd søges til bordplade der giver sig

Hej

Jeg søger hjælp ifm. med ekstra understøttelse af en bordplade jeg har monteret på en væg.
Bordpladen måler 260 x 65 cm.
2 af siderne er monteret med vinkelbeslag på en væg. 4 beslag i alt. Det sidste hjørne bliver støttet af et bordben.
Jeg har lavet en tegning der viser hvordan det ser ud.

Min udfordring er, at bordpladen giver sig en smule når der lægges vægt på på langsiden, hvor den ikke er understøttet. Det kan evt. bare være en albue eller lign. Det er ikke meget den giver sig, men alligevel så meget, at det irriterer mig.
Den nemme løsning er at smide et ekstra bordben på i midten, hvor den ikke er understøttet, men det vil jeg helst undgå.

Er der nogen der har forslag til hvordan man kan få bordpladen afstivet, så den ikke giver sig?
Evt. med en metalstang der går fra den ene ende til anden anden?
Alle forslag modtages :)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Monter en sarg - problem solved. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 01-12-2020 20:11:13

Monter en sarg - problem solved. 

Jeg ved desværre ikke hvad en sarg er. Når jeg Googler det kommer der ikke rigtigt noget frem som ser ud til at kunne løse problemet. Kan du uddybe?

kovas skrev den 01-12-2020 20:12:13

Hvis ellers væggen er til det så vil nogle stykker af disse nok holde . LINK Sat på langsiden.

 Tak for forslaget, bestemt brugbart og ret nemt at få monteret. Det kan være jeg vil forsøge med denne løsning :)

En sarg er et lodretstillet bræt/liste monteret på forkanten og undersiden til afstivning af bordpladen. Da bordpladen er stabiliseret mod væg er det kun nødvendigt med en enkelt sarg på den frie langside.

Du sparer samtidig et bordben og/eller yderligere vægbeslag. Eftermontering af en sarg i dit tilfælde tager kun en brøkdel at tiden sammenlignet med eftermontering af bordben eller vægbeslag - og så er det langt billigere med et bedre resultat.

Du har i forvejen 4 beslag, så yderligere beslag er ikke vejen frem.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Rantzau skrev den 01-12-2020 21:46:33

En sarg er et lodretstillet bræt/liste monteret på forkanten og undersiden til afstivning af bordpladen. Da bordpladen er stabiliseret mod væg er det kun nødvendigt med en enkelt sarg på den frie langside.

Du sparer samtidig et bordben og/eller yderligere vægbeslag. Eftermontering af en sarg i dit tilfælde tager kun en brøkdel at tiden sammenlignet med eftermontering af bordben eller vægbeslag - og så er det langt billigere med et bedre resultat.

 Beklager meget, men jeg er fuldstændig blank. 

Har du mulighed for at finde et billede der illustrerer? Synes ikke jeg selv kan finde noget.
Du skriver det er en "lodretstillet bræt/liste". Er det så ikke tale om et bordben?

Beklager min uvidenhed :(
Billedet viser princippet - sargen er den grå liste der ses under bordpladen. Du kan sagtens montere sargen tilbagetrukket så den ikke er så synlig/markant.

Gør et forsøg så du får syn for sagen. Tag et bræt. Læg det ned og det bøjer ved et let tryk (på samme måde som du oplever din bordplade bøjer ved et let tryk).

Drejer du brættet en kvart omgang så det nu hviler på den smalle side, er brættet nu meget mere stabilt ved tryk.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 01-12-2020 21:57:21

Billedet viser princippet - sargen er den grå liste der ses under bordpladen. Du kan sagtens montere sargen tilbagetrukket så den ikke er så synlig/markant.

 Så forstår jeg :) Forstår dog ikke hvordan den kan stabilisere bordpladen. Men stoler på dig.

Hvis det er den vej jeg går, hvor køber jeg så sådan en henne og hvor lang skal den være? Min bordplade er 260 cm i længden.
En sarg er en almindelig liste eller bræt du køber hos den nærmeste byggepuscher, men vælg dimissioner der harmonerer med din bordplade. En høvl klarer de sidste finesser.

Da en sarg, der som nævnt kan være tilbagetrukket, er der rige muligheder for at tilpasse sargen så den harmonerer med eksisterende bordben/beslag.

Har du mulighed for at monterer sargen helt til væg hvor beslagene sidder er det fint. Sidder beslaget i vejen eller harmonerer det ikke med afslutningen mod bordbenet er det også fint. Det er det lange lige stykke (260cm) der stabiliseres som er det afgørende. Om sargen ender med en totallængde 20-30cm kortere end bordpladen er også helt fint.

En sarg der er dobbelt så tyk som bordpladen er sandsynligvis så stabil at du kan danse polka på bordet:   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En sarg et som Rantzau skriver et stykke træ der står på højkant inden uden bordpladen og traditionelt har den også den funktion at holde bordbenene samlet.
Af en eller anden grund har man i de sidst år besluttet at naturlovene ikke gælder længere når man bygger borde, og derfor fejlagtigt tror at man kan undvære en sarg, bare bordpladen er tyk nok. Det sjove er at jordens tiltrækningskraft virker lige godt om pladen er 10 eller 20 mm tyk.
Dette billede er af et traditionelt opbygget spisebord.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis