Råd søges til bordplade der giver sig

Hej

Jeg søger hjælp ifm. med ekstra understøttelse af en bordplade jeg har monteret på en væg.
Bordpladen måler 260 x 65 cm.
2 af siderne er monteret med vinkelbeslag på en væg. 4 beslag i alt. Det sidste hjørne bliver støttet af et bordben.
Jeg har lavet en tegning der viser hvordan det ser ud.

Min udfordring er, at bordpladen giver sig en smule når der lægges vægt på på langsiden, hvor den ikke er understøttet. Det kan evt. bare være en albue eller lign. Det er ikke meget den giver sig, men alligevel så meget, at det irriterer mig.
Den nemme løsning er at smide et ekstra bordben på i midten, hvor den ikke er understøttet, men det vil jeg helst undgå.

Er der nogen der har forslag til hvordan man kan få bordpladen afstivet, så den ikke giver sig?
Evt. med en metalstang der går fra den ene ende til anden anden?
Alle forslag modtages :)

Hej Jeg søger hjælp ifm. med ekstra... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Da du åbenbart ikke ved så meget om en sarg, har jeg lavet en lille tegning med princippet for montering.
Du kan bruge et alm. brædt, som er f.eks. 8 cm bredt og 20-22 mm tykt. Så langt som muligt, som andre har beskrevet.
Når du monterer den, skal du ikke sætte den helt fremme ved forkanten, men træk den et stykke ind under bordpladen, således at den ikke bliver så synlig. Umiddelbart ville jeg sige 15-20 cm fra forkanten.
Tegningen viser bordpladen set fra enden med bagkant til højre og forkant til venstre. Så kan du se sargen fra enden. Det røde område markerer, at jeg ville bore et 10 mm hul som går mindst ind i halvdelen af sargens højde. Resten af stykket ville jeg så bore op med et 5-6 mm hul (alt efter skruetykkelse).
Det er vigtigt, at man har boret for i sargen, således at når man strammer skruen, så trækker den sarg og bordplade sammen. Det er bedst med skrue med torx, så man får ordentligt fat. Det grønne illustrerer skruen.
Skruen skal gå så langt ind i bordpladen som muligt, samtidig med at du selvfølgelig sikrer dig, at den ikke kommer ud på oversiden.
Grunden til at jeg vil undersænke skruen er, at det giver en mere stabil sarg, end hvis skruen har hele sargens højde.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis