Isolering af sokken - hvor dybt under terræn?

Kære fagfolk og andre :-)
Spørgsmål til nogle kloge hoveder:
Vi døjer med nogle iskolde vægge i et bryggers nede ved gulvet. Bryggers gulvet flugter med terræn og det er tydeligt, at det er der hvor den isolerede ydervæg stopper og den u-isolerede sokkel starter at væggen bliver meget kold, hvilket resulterer i kondens/begyndende skimmel på indersiden af væggene. Bortset fra at nedbringe luftfugtighed i bryggers, varme bedre op og evt. isolere indefra med Skamowall eller lignende overvejer vi at isolere soklen udvendig.
SÅ mit spørgsmål går på hvor dybt man behøver føre isoleringen ned. Vi skal ikke etablere dræn, da problemet ikke er indtrængende fugt, men kondens pga. kolde vægge (der er hverken kælder eller krybekælder under huset).
Jeg kan læse mig til at ”standard anbefalingen” er at grave ned i 90 CM (frostfri dybde) MEN, hvis man mener at en isoleret sokkel der går f.eks. 30 CM under terræn (som det angives på dette link)
https://www.energitjenesten.dk/udvendig-efterisolering.html
..vil løse problemet er der så noget byggeteknisk forkert/ risici i at afslutte isoleringen 30 cm under terræn? Det antages naturligvis at isoleringen monteres korrekt og med afslutning/hældning i top så vand kan løbe af da soklen, da den med isolering kommer til at stikke længere ud end væggen udvendig.

På forhånd tak!!
/Simon








Synes godt om

Kommenter

Del


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold dig til de 30 cm - hvis du bare har fundament, gør de resterende 60 cm ingen forskel. 90 cm gælder generelt for bygningsdele i jord, for at undgå frostbevægelser, men din isolering kommer til at følge med soklen uanset hvad.  

Mvh Troels
Hej Troels,

Mange tak for svar - det er noteret :-)

Mvh,
Simon
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis