Pæn fuge/overgang mellem to køkkenbordplader - hvordan?

Hej

Jeg har tilføjet en ekstra bordplade til vores nuværende køkkenbord. Som I kan se på billedet er overgangen ikke voldsom pæn. Hvordan ville I gøre overgængen pæn. Bordpladen skal have sort olie efterfølgende. Jeg tænker enten at give overgangen en gang træspartel og så male den sort eller en gang sort silikonefuge. Lyder en af disse forslag fornuftige eller skal jeg gøre noget helt tredje?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det samlingen vi snakker om eller i smiget hvor kanterne mødes?

 

For mig ser det ud som om den plade, der er neders i billedet, burde have været skåret ca. 2cm smallere, så kanterne/smiget havde passet bedre sammen. Jeg har svært ved at se, hvordan det nogensinde skal blive pænt med silikone/filler, så hvis du har muligheden for at "gøre det om", så ville den rette løsning være at passe pladen til..

Hellere leje end at bo på gaden.
Forkanten af pladerne skal mødes, og bagkanten af den ekstra bordplade skal tilpasses, så du kan lime pladerne sammen med fisk. Hvis kanterne er skarpe nok, behøver du ikke fuge samlingen.

fase
Man kan få sådan nogle beslag til at samle bordplader.  ​LINK​​​ De fåes mange steder men dette var det bedste billede.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
I en tidligere lejlighed havde jeg en L bordplade der var samlet i smug med fisk i hjørnet. Der blev overgangen fuldstændig glat efter slipning. Men det kræver helt præcise snit 

Ask
Brug en fisk i træ. Metal vil altid arbejde anderledes under skiftende forhold, og lav et præcist snit som AskH skriver
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er en selvfølge at samlingen skal styres med en fisk eller lignende men skrue beslaget holder pladerne sammen langt bedre end lidt lim på en fisk. Den minimale ændring af træet er helt uden betydning da pladen jo er fri til at bevæge sig på de andre ledder. Man har fra da ruderkonge var knægt brugt skruesamling af hovedstykke og forvanger på trapper og og de holder i langt over 100år. Jeg har opsat vinkelbordplade fremstillet på fabrik så den rundede forkant fortsætter rundt i hjørnet her var der fra fabrikken medsendt pågældende beslag. så jeg kan kun anbefale det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du kan ikke sammenligne bordplader med trapper. Der stilles helt andre krav til en bordplade hvor der ønskes en fugefri samling. En fisk er ikke bare det begrænsede udvalg der faldbydes hos den nærmeste byggepuscher, og lim er et stort område hvor det gælder om at holde ørene stive. Det er det som bl.a. AskH har erfaret.

For år tilbage byggede jeg en kvartløbstrappe med svejfede trin og stød. Den blev samlet med tappe og dyvler med fravær af enhver form for beslag, søm og skruer. Trappen fungerer perfekt her godt 30 år senere - og den knirker selvfølgelig ikke som er kendetegnet for de præfabrikerede fabrikstrapper.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også