Maling af trykket træ

Jeg skal have malet lister til udendørsbeklæding. Listerne ligger i tørvejr, men fugtindholdet i træet falder meget langsomt. Sikkert ikke noget tørring på denne årstid
Listerne skal kun males på tre sider, så spørgsmålet er om jeg kan male dem nu? Fugten kan jo komme væk fra den umalede side? Lige nu er fugtprocenten ca 25.
Mvh Mads

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vent til foråret. Maler du nu risikerer du malingen slipper når træet er tørt.

Til trykket træ vil jeg anbefale vandbaseret træbeskyttelse. Den type maling er tilstrækkelig diffusionsåben og går ikke i forbindelse med træets harpiks som har antiseptiske egenskaber der beskytter træet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kan ikke vente til foråret, da der skal beklædning på huset hurtigst muligt. Hvad er Max fugtindhold før man kan male. Kan jeg gå igang når den rammer 20?
Så er det bedre at male det træ der bliver dækket af overlapningerne, og så vente med resten til foråret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok. Jeg venter lidt og maler kun højst nødvendigt. Tak for hjælpen. 
Mal det hele i sensommeren - Der er træet tørrest. 

Mvh Troels
Annonce
Køb eller lån en fugtighedsmåler, fugtigheder bør ikke overstige 15% 
Det kan ikke betale sig at måle fugtighed i træ nu, og slet ikke trykket træ der dels opbevares udendørs, og dels fordi hovedparten af det trykket træ der sælges er meget frisk.

Det giver ingen mening. Det er spild at tid at fumle med en fugtighedsmåler nu.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu ved jeg ikke hvad Rantzau mener med at det ikke kan betale sig at måle fugtighed nu, men hvis du mener at fugtigheden i træ der opbevares udendørs på denne årstid sandsynligvis har en fugtighed der langt overstiger 15% så er vi helt enige, men det ændre ikke ved at det er en dårlig ide at male før det er tilstrækkeligt tørt.
Til udendørs brug giver en fugtighedsmåler ingen mening. Træets fugtighed følger årstiderne. Det er vigtigere at beskytte træet mod slagregn og jordfugt. Lad sol og vind tørre det trykkede træ vinteren over.

Mal om foråret når tørringen er størst. Vent sommeren over så det sidste fugt er fordampet, og mal så sidste gang i sensommeren. Med denne tommelfinger regel behøver du ikke spekulerer på træets fugtighed, fordi vandbaserede træbeskyttelser ikke er afhængig et tørt underlag. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tror jeg lægger det ind i stuen et par uger. Jeg skal have tørret det hurtigst muligt. Lige nu ligger det i mit isolerede skur. Fugtighedsmåleren viser en meget langsom tørring, men ikke hurtigt nok. 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også