Maling af trykket træ

Jeg skal have malet lister til udendørsbeklæding. Listerne ligger i tørvejr, men fugtindholdet i træet falder meget langsomt. Sikkert ikke noget tørring på denne årstid
Listerne skal kun males på tre sider, så spørgsmålet er om jeg kan male dem nu? Fugten kan jo komme væk fra den umalede side? Lige nu er fugtprocenten ca 25.
Mvh Mads

Jeg skal have malet lister til udendørsbeklæding.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Læg ikke trykket træ ind i stuen. Du risikerer med 99% sikkerhed at træet sprækker helt ukontrollabelt. Du er bedre tjent med at monterer det halvtørre træ nu, og vent så til foråret med den nævnte videre forarbejdning.

Trykket træ kan sagtens tåle en enkelt vinter ubeskyttet, bortset fra de forhold jeg har nævnt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Glem alt om de 15%. Det giver kun mening ved tørring til snedkerbrug (møbler, lister o.lign. til indendørs brug).

Vil du endelig gøre noget fornuftigt, vælger du udendørs træbeklædning på mindst 1", fordi træ som tommelfingerregel tørrer 1" pr. år under vores himmelstrøg.

Det betyder at brædderne/listerne tørre i løbet af 1 år. Derved forbliver de formstabile. Vælger du tyndere beklædninger når det aldrig at tørre. I praksis ses det ved at brædderne/listerne kaster sig.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Af Gores hjemmeside fremgår det at fugtigheder ikke må overstige 15% og det gælder også for vandbaserede produkter, prøv at Google `gori produktbeskrivelse`  Jeg har ikke googlet de øvrige producenter, men er sikker på at de siger det samme.
Det er også derfor jeg indledningsvis foreslog kun at male de flader der dækkes af brædder/lister under opførelsen, og så vente til foråret med at male resten når du får er forudsigelig periode med tørring i luften.

Du afslog fra start den rigtige og bedste løsning, derfor dækker mine råd nu kun det næstbedste med de risici det indebærer. Du kan ikke både blæse og have mel i munden.

Ved kun at male flader der dækkes mens træet er halvvådt, mindsker du risikoen for lyse sprækker i samlingerne som skyldes manglende maling senere når træet krymper under den egentlige tørring. Fordelen overtiger ulempen ved at male på halvvådt træ.

Ved at anvende en fugtighedsmåler udendørs, får du kun et øjebliksbillede. Du kan sagtens opnå lav fugtindhold i frostperioder, men du kan stadig ikke male med et bare nogenlunde holdbart resultat.

En kalender giver en langt sikrere prognose end en fugtighedsmåler.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også