Kulance ret.

Hej,
Jeg står i en situation hvor jeg er blevet lovet noget udskiftet på kulance, betyder det at det så automatisk er omkostnings frit for mig i det at der ikke er skrevet nogen procent sats.
Grunden til jeg er i tvivl er at jeg tidligere har arbejdet med begrebet kulance på værksteder hvor der blevet ydet kulance, men i flere tilfælde kun feks. er 30% på reservedele og 30% på arbejds lønnen. Og i disse tilfælde er kunden blevet gjort opmærksom på dette.
Så er jeg automatisk 100% dækket ind med mindre andet er nævnt.?
Håber i forstår spørgsmålet. :)

V.h
Mikkel
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udskifter pr. kulance betyder at firmaet betaler omkostningerne, selv om de ikke juridisk er forpligtede til det.
Det samme gælder hvis det "kun" er en %-sats.
En stamkunde har normalt lettere ved at få noget reparetet pr. kulance end en "engangskunde".
Det vil altid være bedst at have det aftalte på skrift.

Søren O
Søren O skrev den 30-11-2020 20:07:33

Udskifter pr. kulance betyder at firmaet betaler omkostningerne, selv om de ikke juridisk er forpligtede til det.
Det samme gælder hvis det "kun" er en %-sats.
En stamkunde har normalt lettere ved at få noget reparetet pr. kulance end en "engangskunde".
Det vil altid være bedst at have det aftalte på skrift.
Ja udfordringen går på at jeg gerne vil have bekræftet at det er 100% dækket ind, men det har han ikke skrevet, men henviser til definitionen af kulance.
Og er lidt mistroisk da udbedringen først skal forgå til foråret og selv om jeg har en mail hvor i personen skriver at han står for udskiftningen per kulance hvis ikke jeg kan acceptere resultatet til den tid.

Men måske jeg er for mistroisk.
 

 

Kulance-giveren bestemmer helt og holdent i hvilke situationer og under hvilke betingelser, giveren afgiver kulance - så jo der er ofte god grund til at være mistroisk. Med andre ord "gaven" kan være stor eller lille, med mindre gavens størrelse ikke er aftalt  - for så fanger løftet.  
At han vil udskifte det Pr. kulance betyder i mit hovede 100 % når der ikke står andet.
Men det kommer jo lidt an på anledningen, og hvorfor kun til foråret.. 
Ved bilhandel er det ikke urimelig at det kun er delvis dækning. Du køber en brugt bil og motoren brænder sammen f.eks. Så får du jo en fordel hvis der kvit og frit kommer en ny motor i, hvor den gamle måske har trillet 200.000 km. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Her er det et spørgsmål om farve forskel på tagsten. Derfor først til forår når de har fået lov til at ligge og solen.
Du kan risikere, at han kun dækker arbejdet og ikke de skiftede sten. Hvis han arbejder 100% er der vel ingen problemer for ham at oplyse det på skrift.

 

Hvis kulance-giveren tilbyder 100% risikere giveren også at skulle dække 100% efter at modtagerens (købers) reklamationsfrist er udløbet - så det tilbyder kulance-giveren næppe, for så anderkender han at varen har haft en mangel, som så skal udbedres hvilket afføder en tilsvarende ny reklamationsfrist - så den risiko tænker jeg ikke kulance-giveren vil løbe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis