Dørkarme størrelse i forhold til dørhul

Hej :-)

Er  interesseret i at høre jeres mening til de karme som vi har fået installeret i huset af en tømrer.
Vi har bestilt Plus karme og undrer os nu over at karmen stikker 2 cm ud over vægen på begge sider af dørhullet. Burde de ikke passe lige med muren? 
 Er dette normal kutyme eller har tømrer ganske enkelt bestil for store karme i forhold til dørhullet?
Jeg have godt nok håbet de flugtede med vægen når man bestilte plus karme. Kan jeg kræve det skiftet eller er det sådan det er?

På forhånd tak :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg ved, så er det meningen at de går lidt ind på begge sider. Har i hvert fald aldrig set andet

Altså det at den er plus har noget at gøre med trækvaliteten og lak-finish.

Som jeg forstår dig handler det her simpelthen om tykkelse af karmen fx. væggen. Der er det sådan at en given dørkarm leverandør typisk har en fast tykkelse på deres karme, nogle har måske to forskellige.

I jeres tilfælde er tykkelsen så breddere end den væg de er sat i, sikkert fordi det er en tynd enkeltstensvæg. Og der er svaret simpelthen at ja, det kommer til at stikke ud.
Ellers skal du nok have speciallavede karme og det er et helt andet prisniveau end det du har bestilt hos tømreren.

Ud fra billederne ser det ud som et fint stykke arbejde. Nogle ville måske have fået fugen til at stå lidt skarpere mod kanten, men det ikke på et niveau hvor man kan brokke sig

Ask
Tak for jeres svar.
Okay, troede plus karm var fordi den gik fladt med vægen, det er det så ikke kan jeg forstå :-)

Tykkelsen af karmen er 14,5 og hullet er 10 cm i vægen, om det er en tynd enkeltstensvæg ved jeg ikke, men en søgning på Bauhaus giver umiddelbart fint mulighed for at vælge en på 10 cm i stedet for en på 14,5 cm.
Swedoor Plus karm hvid 100 mm - https://www.bauhaus.dk/swedoor-plus-karm-hvid-100-mm-9x21

Jeg må tage en snak med tømreren, kan dog ikke som udgangspunkt forstå det skal stikke 4 cm ud af vægen i alt.

Ja ok, ud fra billederne troede jeg at væggen var tyndere. Hvis den er så tyk burde han godt kunne finde en karm der passede.
Men det kan også handle om at i har bedt om montering uden gericther. Der vil de fleste vælge en for stor karm fordi det ser dumt ud hvis den er tyndere end væggen og især med en gammel væg der nok er lidt skæv kan det være svært. 

Ask
Det så fint, mange tak for svaret, fik svar på om det var standard og det er det ikke, så jeg ved nu hvad jeg beder ham om :-)
Det er en ny væg og ikke en gammel væg som er skæv.
 Ville dog hellere have lidt småskævheder i mm størrelsen der kan klares med lidt fuge også den flugter med muren, end en 2 cm karm som stikker ud på hver side.

Fortsat god dag 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis