Berlingo 1,6i 2003 vil pludselig ikke starte

Efter at bilen ikke har været starte i ca. 15 dage, så vil den ikke starte og det er benzinpumpen, som ikke for strøm. Jeg har før oplevet det, hvor jeg rodede med stikken under bilen nede ved benzinpumpen. Efter at have målet på stikke og sat prøvelampe på, som kom den pludselig i gang  igen uden at jeg kunne forklare det.
Jeg er helt sikker på at det ikke er benzinpumpen der er  defekt, for den kører når den får 12 v spænding.
Men jeg har et el diagram, som ser ud til at passe på min Berlingo. Det øverste boks til venstre er sikringsboksen i motorrummet BSM og sikring F2 15A er til benzinpumpen. Jeg har målt at når jeg prøver at starte, så kommer der ikke strøm til stikket 4 polet ved benzinpumpen. Benzinpumpen er vist som M32a nummer 2 fra venstre i diagrammet. Ledningsfarverne på diagrammet passer med mine ledninger.
Det er den hvide ledning som går fra sikringskassen BSM grå stik pin 11 og når jeg måler lige i stikket, så kommer der spænding på først ca. 2 sek., når jeg sætter tænding på og når jeg prøver at starte, så er der fuld spænding på, så det er på den hvide ledning et sted der ikke er forbindelse.  Jeg har sat en strømtyv på den hvide ledningen tæt ved sikringskassen og ført en ledning direkte ned til stikke ved benzinpumpen, og så starte bilen helt normalt. Men det er mig umuligt at følge den hvide ledning ned til benzinpumpestikket. Nogen der har et tip til hvilke vej ledningen går? Det er jo ikke så smart at have en ledning dinglende uden for. Men det ser ud som om der er et stik på vejen idet der på el diagram er vist et stik C23 P10 og et ettal indrammet + ledningsnummer 1235 hvad betyder det, og hvor mon det stik sidder? Det sidder muligvis under instrumentbrætte, men her sidder den indvendige sikringsboks, som er vist øverst til højre på diagrammen. Men hvor mon stikket sidder??  Hvis jeg forstår diagrammet rigtigt så er det et hvidt 10 polet stik, hvor den hvide ledning er i pin 1.  Jeg håber at nogen kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen







GBN
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sikkert dobbelt relæet ude i motorrummet - sidder lavt foran batteriet 

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg er godt klar over at det ikke er så tydeligt diagrammet, men jeg har ikke noget der er bedre.
I sikringskassen i motorrummet er der et indbygget relæ (der er mange forskellige relæer) og derfra går det til et 16 polet grå stik, hvor pin 11 i stikket er det der går direkte til benzinpumpen og der er ikke vist yderligere relæet, men kun dette stik C23 10 polet som jeg ikke kan finde og så stikket nede ved pumpen.

Det er den hvide ledning, som man lige kan skimte på billedet på det grå stik. På den hvide ledning har jeg sat en strømtyv på og ført ledningen ned til benzinpumpen og så kører motoren som den skal. Men om der skulle være yderlig et relæ et sted, det ved jeg ikke og det kan ikke ses på den tegning jeg har. Der kommer 4 ledninger ned til benzinpumpe stikket, de 2 tykke er til pumpen en hvid og en gul/grøn (stel)  og de 2 tynde er til benzinmåleren og den virker når der kommer tænding på. 

Med venlig hilsen







GBN
Her er et tydeligere el diargram af benzinpumpen, som er M32a og ikke M17, som der står i teksten til højre.
Det er det 16 polet stik C23 bag instrumentbord venstre side, som jeg ikke kan finde.  De må være her at forbindelsen svigter. Håber nogen kan hjælpe??

Med venlig hilsen







GBN
Nu har jeg fundet det hvide 16 Polet stik gemt godt bag en hel masse ledninger.
Jeg har ikke demonteret  det hvide stik , men jeg har drejet det lidt og trukket i ledningerne. Det er meget vanskeligt at se noget for stikket er godt gemt. Men efter at jeg flyttet lidt rund på ledninger og drejet stikket, så kan jeg nu igen starte uden hjælpeledning til benzinpumpestikke. Men om den dårlige forbindelse er i selve stikket eller ledningen omkring, det ved jeg ikke endnu.   

Med venlig hilsen







GBN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis