Belysning med lysdæmper blinker

Vi flyttede ind i vores nye hus for godt fire år siden og har lysdæmper på i køkken-alrum og et badeværelse. Det er begyndt at lave nogle kortvarige, men nogle gange hyppige diskoshows. Vores genbo er ved at bygge hus, et selvbyg projekt hvor han arbejder weekend og nogle hverdage. Jeg har en stærk mistanke om at det er når der bliver brugt elværktøj derovre, samtidig med at vi har lyset tændt at vi oplever det (og da vi nu er i vintermånederne meget mere). Nogle fagfolk der ved hvordan det kan ske? Skal vi have en elektriker på eller have fat på elværket?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har i skiftet lyskilder?
Mange ældre lysdæmpere kan ikke dæmpe LED lyskilder ordenligt, så det kunne være en forklaring.
Men lysdæmpere (som så meget andet) har selvfølgelig en vis levetid, så den elektronik der sidder i dem bliver "træt" med tiden.
Du kan i første omgang prøve at skifte lysdæmperen ud med en almindelig afbryder, og se om lyset stadig blinker når naboen arbejder...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har en lampe med halogen-rør, som har opført sig på nogenlunde samme måde. Det er virkelig irriterende.

Det viste sig at være lysdæmperen. Så følg endelig PinkHenriks forslag om at skifte dén ud som det første. Evt. bare til en alm. afbryder først, så du er sikker inden du bruger 500 kr. på en ny dæmper.

Mvh. AllanE
Huset er fra 2016 og lysdæmperne er med afbryder som i kan se på billedet. Den ene er til indbygningsspots installeret af elektrikere og den anden går til et lampeudtag hvor jeg selv har tilsluttet to lamper med pærer egnede til dæmpning. Den sidste dæmper er magen til og er også til indbygningsspots, så hvis det er dæmperne der er noget galt med er det alle tre? (Alle pærer blinker)
Men fordi lyskilden er beregnet for dæmpning, behøver det jo ikke at betyde at alle dæmpere kan dæmpe dem.
Så prøv at skifte dem til gammeldags glødepærer, eller skift dæmperen til en almindelig afbryder, så finder du ud af om det er dæmperen eller lyskilerne den er gal med.
Jeg vil næsten lægge hovedet på blokken at det er dæmperne der er problemet... eller rettere sagt, så spiller dæmper og lyskilde ikke sammen. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis