Korrekt opmåling af facadedør

Hej
Jeg er ved at opmåle til en ny facadedør, men er lidt i tvivl om hvad er korrekt. Bredden er jeg ikke i tvivl om, men jeg er ikke helt sikker på højden.

Jeg fjernede gerichterne og kunne se at der lå en bjælke over min dør, som ikke umiddelbart havde nogen funktion. Bag bjælken var udhængsbrættet og en ydre træbeklædning. Ville I have at facadedøren skulle gå op til udhængsbrættet? Eller måske endnu højere op?

Jeg poster lige et par billeder, da min forklaring var lidt snørklet.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes ikke der er ret meget mere at komme efter på "julelys " siden. Så hvis døren i forvejen er høj nok nemlig lidt over 200 cm så ville jeg købe en i samme højde.
Er den meget lav så skal man naturligvis hente alt hvad der kan hentes i højde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok, så det gør ikke noget at den er lidt for “lav” i forhold til murhullet?
Så du synes at døren skal være lidt under udhængsbrættet og den udvendige fuge for oven af døren skal være mellem døren og udhængsbrættet?
Hvilken højde har døren ? 

Der er ca. 3,5 cm fra karmen op til udhængsbrættet. Bør jeg ikke bestille min nye dør ca. 2 cm højere end min nuværende dør, så der er ca. 1,5 cm fra karmen til udhængsbrættet? Er det ikke en god fugebredde?
Annonce
Billedet fra ydersiden snyder nok, da det hvide træ som julelysene sidder på ikke er karmen, men en hvid træliste, der sidder udenpå karmen. Der er som nævnt 3,5 cm fra overkanten af karmen til listeloftet/udhængsbrædderne.
Derfor tænker jeg at jeg godt kan købe en 2 cm højere dør, da der så bliver 1,5 cm fra karmen til listeloftet. Lyder det fornuftigt?
Højeste standardmål på hovedøre idag er 2,12 men du kan få udenfor standard. Men det er det mest almindelige. 3 cm ekstra kan ødelægge helhedsindtrykket.

En dør på 211 - 212 er god at gå ind af. Og jeg synes at det pæneste er at den ikke går så tæt på udhæng som du efterspørger.
Havde døren kun været 200 cm f.eks. så måtte man gå lidt på kompromis med det " pæneste "

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis