varmepumpe viser højer højere temperatur end der er.

jeg fik installeret en mitsubishi luft/luft varmepumpe i januar, men jeg synes det kniber lidt med opvarmningen. vi kan godt lide at have 23+ grader i stuen. så jeg har sat den til 24 grader til at starte med, men nogen morgener er temp lavere end det indstillede, jeg satte den lidt højere, nu står den på 27 grader, og der var stadig kun 22 grader i stuen da jeg kommer ind her til morgen.
i appen siger den selv at temperatur er 26,5 grader. men jeg har 2 sensorer i stuen, den ene viste 22, den 23 grader
vores hus er 116 kvm, men der er lukkede døre på flere værelser og bryggers om natten(som radiatorene så opvarmer til 22 grader), så det er nok kun 60-70 kvm den skal holde varm.

jeg tænkte også den måske bare ikke kunne opvarme det, men jeg har haft et stik sat på den fra starten så jeg kunne følge med i elforbrug, og her til morgen viste den kun et forbrug på 770 watt, så det er ikke fordi den kæmper med at følge med..

er det en fejl på dens termostat, eller er der en natdrift/sparedrift, som ikke lige umiddelbart er synligt..
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at tjekke hvornår din varmepumpe afrimer... Nogen gør det konsekvent i de sene nattetimer for at spare på afrimningerne.
Men, med de temperaturer der er lige nu er der rigtigt meget fugt i udeluften. Det betyder at udedelen skal afrime flere gange -ellers ender det hurtigt ,ed en kæmpe isklump.

Sjovt nok virker en varmepumpe bedste mht. afrimninger i god frostvejr. Driftøkonomien er naturligvis ringere pga af temperaturen, men komforten indenfor er bedre  (Min konklusion)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det er først i de 3 sidste dage af det har været koldt og fugtigt nok til at udedelen iser til og afrimning er nødvindig , det tager ca 15 minuter og har ikke den store indvirkning  på indetemperaturen , da jeg kan lave en temperaturkurve på computeren af bl, a indetemperaturen så er det under  1/2 gr, C at temperaturen falder under afrimningen .
Din varmepumpe er bare ikke kraftig nok til at opvarme så meget , de 770 W passer meget godt , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 29-11-2020 17:15:26

Din varmepumpe er bare ikke kraftig nok til at opvarme så meget , de 770 W passer meget godt , 
Vi fik den i januar, og der har vel været koldere dage, jeg synes ikke jeg havde det samme problem sidste vinter, der stod den vist på 24 eller 25 grader hele vinteren, og stuen var stort set de grader..

jeg satte den lige op til 28,5 grader, også steg forbruget til 1300 watt, så den kan godt yde mere, det ville bare ikke, nok fordi ifølge dens termostat.er stuen 26,5 grader, hvor mine 2 siger 22-23 grader..

jeg vil ikke påstå den kan varme mit hus op i snestorm og -20 grader, men ved de her temperature burde den godt, den har en scop på over 5, og mener jeg læste den kunne holde en copværdi på over 4 ved -10, og der er vi jo ikke just endnu..

 

Så har du et problem , tror jeg , den mangler måske kølemiddel ...rimer den meget hurtigt til .....  

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 29-11-2020 20:08:08

Så har du et problem , tror jeg , den mangler måske kølemiddel ...rimer den meget hurtigt til .....  

 lige for tiden kører den meget ofte afrimning, og den larmer en del når den gør.. det synes jeg ikke jeg har bemærket før


Annonce
jeg tror jeg skal ringe til forhandleren, de må kunne sende nogen ud og kigge på den,
i januar/feb, som ikke var specielt kolde, brugte vi mellem 11-25 kw/t pr dag. de fleste dage 14-18, igår brugte vi 24, og det ser ud som det samme idag, og vi har faktisk brugt over 10 kw/t om dagen det meste af måneden, og det har været en varm november indtil videre..
nu kører den vist afrimning igen, det er kun 1 time siden sidst.

Der må stadig være garanti på både pumpen og arbejde , held og lykke med det.....

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
efter afrimningen steg forbruget til 1500w. så der er altså noget galt, nu må vi se hvornår den stopper med at varme.
men hvis den kører afrimning en gang i timen og det tager den 20 min, så kan jeg godt se det kan være et problem af følge med.

Talte lige med leverandøren idag, de sagde at jeg må ikke bare sætte temperatur op, så ville den bare kører afrimning oftere,  jeg skal have mere blæser på, og kigge på hvordan luften fordeles, så jeg satte temp ned til 24 grader igen, og ændrede luftstrømmen lidt nedaf og satte fast blæserhastighed i stedet for auto som den stod på, og umiddelbart ser det ud til at virke.. mine 2 temperatur sensorer i stuen skrev begge at stuen var 23,5 grader, og det gjorde varmepumpen også i appen.
nu må vi se hvordan det går i nat :)
Nå nu troede jeg lige det virkede, den slukkede af sig selv en gang igår, jeg troede det var konen der havde slukket, men så gjorde den sørme igen i aftes eller nat, så nu er der 18 grader i stuen.. det kan da ikke være meningen.. der må være en fejl et sted.
nu kan den levere med 2500watt, hold da op der kommer varme ud. 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis