Ekstra vinduer i samle-selv hytte

Har fået købt en kolonihavegrund uden hus, og vil gerne have en lille hytte sat på grunden. Jeg har kig på f.eks. denne, men er i tvivl om jeg kan sætte flere vinduer i? Ønsker at lave nogle små værelser så vi ikke skal sove i samme rum. Jeg er klar over at huset er lille, men man må gerne have yderlige overdækket terrasse, drivhus samt skur hvor jeg tænker det meste at tiden skal bruges når vi ikke sover. Den hytte jeg kikker på mht. vinduer er dette: https://www.bauhaus.dk/bau-cabin-hytte-hendrick-22-2-m2-m-termoglas

For en god ordens skyld, vil lige nævne at jeg har ti tommelfingre, og jeg INTET ved om denne slags (men er interesseret i at lære af det :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde sagtens kunne lade sig gøre. Hvordan afhænger så lidt af hvordan konstruktionen ser ud indvendig og af hvorvidt du vil have mere isolering indvendig.
Hvad har du tænkt med sokkel? 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du skal være klar over at der ud over tagpap og gulv heller ikke er sokkel inkluderet, ligesom du også mangler toilet/bad samt isolering. Begge dele tager jo nogle m2.
Der kan naturligvis sættes ekstra vindue i. Men det skal være en type hvor rammen er som et U hele vejen rundt så bjælkerne der er skåret over kan fastholdes.
Det fremgår at vægge er 10 cm tykke og højde i kip er 2,5 m. FØR du lægger gulv
Jeg vil mene at denne hytte egner sig rigtig godt til en luksus legehus, men ikke til kolonihavehytte med køkken, bad og flere værelser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den slags hytter har jeg set flere af som kolonihavehuse og de fungerer udmærket, men er selvfølgelig uden toilet og køkken. Det har jeg også set løst tilfredstillende på de få m2 der er til rådighed.

Fordelen er, at hytten er nem at opføre. Det kræver ikke de store håndværksmæssige forudsætninger.

I mange kolonihaveforeninger må der ikke funderes. Der kræves punktfunderinger så det må du som start få undersøgt. Desuden skal du have klarlagt hvordan det ligger med kloak, vand og el.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Alle kolonihaver skal kloakeres og det forventes at blive gjort i løbet af næste år, og inden vi skal samle/bygge huset. Vi har en vision om primitivitet, så der skal ikke indlægges mere el end et simpelt solcelleapparat kan trække. Jeg regner med at lave et toilet i et lille skur uden for, og i selve huset skal der være lille køkkenbord med håndvask. Vi må ikke bygge mere end 25 m2, så det begrænser en del. Sokkel forventer jeg at få en professionel til at udføre.

Isolering havde jeg ikke tænkt nødvendigt, men det er jo nok en rigtig fornuftig idé til de ydre sommermåneder. Hvad anbefales her? Huset må kun overnattes i fra 1/3-1/11 så det skal ikke helårsisoleres.
Under de omstændigheder ville jeg nøjes med en punktfundering og undlade isolering. Opvarmning ville jeg klare med en brændeovn. Både petroleums- og gasovne producerer store mængder vanddamp, så dem kan jeg ikke anbefale.

Huset ville jeg male ude og inde med diffusionsåben træbeskyttelse på vandbase.

Der lukkes sandsynligvis også for vand og el i vinterhalvåret, så petroleumslamper er også en god ide hvis kolonihavehuset besøges i vinterhalvåret.

Et overdækket udekøkken kan være at foretrække, så vanddamp inde ikke bliver et problem.

Lav toilettet tæt på huset, eventuel med en overdækning så du ikke blive al for våd når det regner.
 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også