Opret bjælkelag og lerindskud

Hej folkens.
Jeg skal have rettet bjælkelag op (og formentlig lagt hjælpespær) og efterfylde hulrum over lerindskud i 3. etage lejlighed. Tre spørgsmål:

1) Jeg kan se andre på LDS har brugt 45x125 høvlet spærtræ - hvorfor ikke 45x70 eller 95?
2) Tanker om min plan om at grave ud i lerindskud for at give plads til opretning? 
3) Jeg har kigget lidt rundt og tænker jeg efterfylder med perlite - bør jeg søge at sprøjte det ind eller kan jeg hælde og så smække krydsfiner ovenpå? Tænker det bliver slemt svineri og klemt/mast

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor intet vover:

1) Så vidt jeg har fundet frem til så bruger folk virkelig alt fra 25 x 70/95/125 til 95 x 95/125 til at rette bjælkelag op, så jeg tager bare en beslutning når der handles
2) Jeg vil ikke give køb på for meget af gulvhøjden, så dette er nødvendigt
3) Fundet fint firma i Hillerød som vil give mig et par sække isoleringsperlite, og har en støvsuger der kan puste, så vi må se hvordan det går :)
Du kunne evt oprette et projekt herinde og så dokumentere din proces med renoveringen med en masse billeder og lidt tekst om dine overvejelser og løsninger.
Renovering i etageejendomme er ofte noget mere komplicerede end i et parcelhus, så mange vil nok sætte pris på, hvis du øser ud af dine erfaringer, - og som et projekt er det lettere at finde senere.
djaydjay skrev den 13-12-2020 12:32:23

Du kunne evt oprette et projekt herinde og så dokumentere din proces med renoveringen med en masse billeder og lidt tekst om dine overvejelser og løsninger.
Renovering i etageejendomme er ofte noget mere komplicerede end i et parcelhus, så mange vil nok sætte pris på, hvis du øser ud af dine erfaringer, - og som et projekt er det lettere at finde senere.

 Det er bestemt på ønskelisten, desværre har diverse sygdomsforløb i familien taget det overskud der skulle bruges på det :)

Jeg gør det samme. Har du tænkt på letklinker (e.g.https://leca.dk/losninger/bygningsrenovering/installationsgulv-pa-etagedaek/) i stedet for perlit? Det ser ud som en anden løsning til varme, lyd og brandisolering.

Det udslagsgivne for undertegnede var en artikel som findes andetsted på denne hjemmeside om hvad der var bedst i renovering af ældre boliger og det faktum at jeg kan køre til Hillerød og få læsset 200 L sække i bilen. Tror også at Perlite er cirka dobbelt så isolerende som letklinker, men det har ikke været så vigtigt for undertegnede på 3. sal. 

https://www.bolius.dk/isolering-og-varmetab-17834 

Annonce
Ja, jeg ser at perlit er bedre til varmeisolering. Jeg tænkte på letklinker for at genoprette noget af lydisoleringsevnen hos den originale indskudsler.

Hvis jeg forstår korrekt, er letklinker over 4 gange så tæt som ekspanderet perlit.
stevefal skrev den 14-12-2020 17:37:59

Ja, jeg ser at perlit er bedre til varmeisolering. Jeg tænkte på letklinker for at genoprette noget af lydisoleringsevnen hos den originale indskudsler.

Hvis jeg forstår korrekt, er letklinker over 4 gange så tæt som ekspanderet perlit.

 Ah ja, det er en god pointe. Jeg har valgt at efterlade indskudsleret, endnu en anbefaling fra føromtalte tråd. Men det skal jo ikke udelukke at bruge letklinker, tak :)

Ok jeg forstår. Jeg troede, du erstattede indskudsleret med perlit.

I mit hus fjerner jeg indskudsleret for at give plads til nye strøer. Jeg vil erstatte det med noget, der har bedre termiske egenskaber, men også for lyd, som indskudsleret er så godt for.
stevefal skrev den 14-12-2020 18:02:55

Ok jeg forstår. Jeg troede, du erstattede indskudsleret med perlit.

I mit hus fjerner jeg indskudsleret for at give plads til nye strøer. Jeg vil erstatte det med noget, der har bedre termiske egenskaber, men også for lyd, som indskudsleret er så godt for.

 Har valgt at gå med letklinker trods alt, da de var nemmere at få leveret. Men nu overvejer jeg om det kan due ikke at bruge Rockwool som slutlag. Har søgt og søgt, men ikke lært noget andet end at folk naturligt bare ligger først Leca,så Rockwool. Kunne man bare fylde helt op til renden med Leca? Billede nedenfor viser hvordan jeg "fylder op" ovenpå indskudsler med Leca... Også ovenpå de gamle bjælker. Meningsløst?


Hvor meget plads har du lodret?

Selvfølgelig er fordelen ved Rockwool varmeisolering. Det er mere end dobbelt så isolerende som letklinker. Men hvis Rockwook kun er et par cm, hjælper det ikke meget.

Jeg sætter mit regneark online, hvis du vil lege med scenarier:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1_pyuyqGAl8nwGxPgPa5JPMJ3SQy7aJI5Ci2Xe172-Lg/edit?usp=sharing
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis