Opret bjælkelag og lerindskud

Hej folkens.
Jeg skal have rettet bjælkelag op (og formentlig lagt hjælpespær) og efterfylde hulrum over lerindskud i 3. etage lejlighed. Tre spørgsmål:

1) Jeg kan se andre på LDS har brugt 45x125 høvlet spærtræ - hvorfor ikke 45x70 eller 95?
2) Tanker om min plan om at grave ud i lerindskud for at give plads til opretning? 
3) Jeg har kigget lidt rundt og tænker jeg efterfylder med perlite - bør jeg søge at sprøjte det ind eller kan jeg hælde og så smække krydsfiner ovenpå? Tænker det bliver slemt svineri og klemt/mast

Hej folkens. Jeg skal have rettet bjælkelag op (og... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
stevefal skrev den 03-01-2021 18:41:16

Hvor meget plads har du lodret?

Selvfølgelig er fordelen ved Rockwool varmeisolering. Det er mere end dobbelt så isolerende som letklinker. Men hvis Rockwook kun er et par cm, hjælper det ikke meget.

Jeg sætter mit regneark online, hvis du vil lege med scenarier:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1_pyuyqGAl8nwGxPgPa5JPMJ3SQy7aJI5Ci2Xe172-Lg/edit?usp=sharing

 Det varier - fra 0.5 cm til 8 cm. De fleste af bjælkerne har 2-3 cm, imens nogle områder med indskudsler når op på 8 cm. 

På bjælkerne er det lige nok til at jeg kan hælde cirka 1 lag nødder ud, men ved sgu ikke rigtig om det batter alverden for lyddæmpning, det skal jo være hermetisk lukket. Så giver det mon overhovedet noget? Kan bedre forholde mig til når der ligger 5 cm nødder. Det er ikke så tungt som indskudsler, men nemt at fylde på med.  

I understand. Not so much. I have 14-20 cm, so plenty of space. I suspect that lightweight clinker for you is a compromise between the weight of clay and the insulation of rock wool.

If the clinker is quiet enough, no damage was done. However, if it becomes noisier (above or below), damage may have been done as the extra thermal insulation of lightweight clinker may not have much value to the building.

Sorry if the Danish is bad. Translated from English.
Hej NFB
Jeg skal ud i nogenlunde samme projekt! Har du nogle billeder du vil dele fra opretningen af bjælkelaget? Og evt. nogle tips/tricks til nemmest at få det hele i vatter?
Det ville være meget behjælpeligt

på forhånd tak

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis