Flydespartel vs pudselag

Hej kloge gør-det-selv'ere

Jeg har et fyrrum med et gammelt og ujævnt betongulv. Det havde jeg tænkt mig at fikse med flydespartel fra SCANspartel og male det.

Jeg fik så at vide i HC Farver i Randers at jeg ikke måtte anvende flydespartel, da gulvet er uisoleret og der derfor vil trænge fugt op. De sagde at jeg skal bruge en epoxy membran inden maling, men at det SKULLE rettes op med et regulært pudselag.

Jeg forstår ikke hvad forskellen skulle være. Hvis der er fugtoptrængning vil det jo altid være der.
Jeg tror han snakkede om at flydespartlen er et "blødt" lag mellem den gamle beton og epoxy'en.

Endvidere hører jeg fra flere steder at uanset om det er spartel eller betonafslutning, så skal det tørre i mindst 4 uger før epoxy og maling. Igen, det tynde lag er hurtigt tørt og hvis der trænger fugt op, så bliver det jo ved med det.

Håber på et par gode råd.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har han nok sagt fordi en "standard" flydespartel ikke er det man kan fugt stabil dvs. Du kan ikke regne med at den holder ved vedvarende fugt påvirkning.

De store producenter som lip og alfix har dog begge specielle fydespartel produkter der kan tåle fugt og sågar nogle der kan bruges udendørs.
Hvis du køber et af dem kan du sagtens gøre som du foreslår (har selv gjort det på et uisoleret gulv i min kælder med lip 228).

Tørretid står i produktbeskrivelse. Lip 228 kal tørre i en uges tid før man kan lægge et relativt tæt lag som maling ovenpå.

Når du maler så brug en epoxy maling. Det andet holder ikke til meget slid. Hagsmans har nogle gode diffusionsåbne produkter til netop betongulvet.

Inden du maler kan det dog være en idé at tape et stykke plastik fast på gulvet i en uge (du kan gøre det før du leger med flydespartel. Hvis der bliver meget vådt under det er det ikke sikkert at selv en diffusionsåben maling kan klare det. I så fald skal du give et lag fugt beskyttelse som fx skalflex aktiv inden flydespartel 

Ask
Hej Ask

Tusind tak for et udførligt svar, nu har jeg endelig noget reelt at gå efter :-)

/Aage
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Og derudover så husk at Prime inden flydespartel.

Derudover så søg lige på flydespartel herinde og find nogle af de indlæg hvor der er vejledninger til selve udlægningen. Det er ikke de nemmeste produkter at arbejde med og et godt resultat kræver forberedelse inden (personligt ville jeg også ønske at jeg havde øvet mig på fx en finerplade inden jeg forsøgte på noget blivende)

Ask
Ok, jeg har faktisk nogle sække ScanSpartel liggende, men ved ikke om det er godt nok. Ellers har jeg kigget på Alfix Planemix 30.
En anden udfordring er at det gamle gulv har "arbejdet" gennem årene og dannet tynde revner. Spørgsmålet er om det vil være godt nok at skære riller på tværs og lægge noget jern i inden spartel eller lægge noget 4mm rionet ud over revnerne.
Altså jeg ville som nævnt anbefale noget der specifikt lover at være fugtstabilt. Fx alfix planemix 25 exterior, hvor de direkte skriver at den er til rum med opstigende fugt
https://www.alfix.com/spartelmasse-mix/planemix-25-exterior

Men indrømmet produkterne der er fugtstabile er typisk langt dyrere end det normale. Så hvis der ikke er meget fugt kan det være fristende at tage chancen.

I forhold til revnerne, så ville jeg nok satse på at det er færigt med at sætte sig også bare hælde spartlen udover. Men ellers kan du da godt skære op og komme jern i.

Ask
Tak for de gode råd :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også