Plankebord af egetræ - tips og tricks

Hej allesammen
Jeg påtænker at give mig i kast med at lave mit eget egetræs-plankebord og søger lidt råd med på vejen da jeg ikke har prøvet et lignende projekt før.

Dimensioner på bordet: 230 x 90 x 4cm
2 ovntørrede egetræsplanker á 230cm x 45cm(90cm bredt med 1cm mellem plankerne).

Mine overvejelser:
Jeg vil påsætte tværgående lægter/reglar af træ med ca. 50cm imellem hver.
Bordben bliver X-stål ben(link) der monteres 20cm fra enderne(benene er 10cm dybe)
Behandles med naturolie på alle flader af bordet.
Stålben: https://www.xl-mobler.dk/spisestue/bordben-stel/nimes-bordben-sort

Spørgsmål:
1) Der er naturligvis risiko for at bordet slår sig og sprækker - hvordan minimerer jeg denne risiko? (jeg har gjort mig tanker om valg af træ(ovntørret), mængden af tværlægter samt eventuelt sarg).
2) Jeg vil placere bordbenene 20cm fra enderne - er det uhensigtsmæssigt ift. risiko for at bordet 'svajer' i midten?
3) Er der behov for en længdegående sarg til projektet? I så fald; hvordan gøres dette?
4) Jeg kan forstå at der er forskel på om træet er planskåret eller spejlskåret - er det vigtigt?

Jeg håber I kan hjælpe med at belyse hvorvidt projektet er for omfattende og risikabelt for en akademiker, der ikke har den store håndværksmæssige baggrund eller erfaring med i baggagen ;)

Mvh.
Rasmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ltdercsom er dejlugt projekt🙂
Jeg ved ikke meget om borde,  men skal der kunne sidde nogen for bordenden? I så fald skal de så ikke have umådelig korte ben?

Edit: jeg googlede lige den slags borde,  og så at f eks. Ilva også placerer benene lagt ude, også X-lignende ben.. så glem bare min skepsis,  jeg tænkte bare det var smart at rykke dem f.eks en halv  meter ind🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Christian M skrev den 28-11-2020 20:18:33

https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2390

Har selv lavet et lignende bord. Mit er 240 cm langt, så kan der sidde 4 på hver side.

Du skal placerer dine ben, så de ikke er i vejen. Altså så der kan stå en stol i hver ende af siderne.

Du får et foto fra i dag, så du kan se hvad jeg mener:

 Hej Christian. 

Tak for svar.
Jeg har godt været inde og lure på dit projekt, da det lyder sammenlignelig med det jeg overvejer at lave.
1) Hvilke tanker har du gjort dig om spændingen i træet ift. om det sprækker og svajer/bøjer med tiden. Er det tilstrækkeligt at træet er ovntørret og at du bruger u-jern?
2) hvordan har du lavet rillerne i bunden af træet? Med en overfræser eller kan en rundsav benyttes?

Rasmus999 skrev den 29-11-2020 07:27:31

 Hej Christian. 

Tak for svar.
Jeg har godt været inde og lure på dit projekt, da det lyder sammenlignelig med det jeg overvejer at lave.
1) Hvilke tanker har du gjort dig om spændingen i træet ift. om det sprækker og svajer/bøjer med tiden. Er det tilstrækkeligt at træet er ovntørret og at du bruger u-jern?
2) hvordan har du lavet rillerne i bunden af træet? Med en overfræser eller kan en rundsav benyttes?

 Det er tilstrækkeligt at træet et ovntørt (Hvor tørt er dit træ i procenter?) og der bliver brugt ujern. Her et år efter står den som da jeg lavede den. 

Så længe du ikke tænder en brændeovn eller stiller den på fliser med gulvvarme i, de første par mdr, så er det ikke noget problem.

Jeg markerede hvor u jernene skulle være og så skar jeg 2 riller med rundsav, så rillerne passede med ujernet 👍

Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 29-11-2020 09:13:49

 Det er tilstrækkeligt at træet et ovntørt (Hvor tørt er dit træ i procenter?) og der bliver brugt ujern. Her et år efter står den som da jeg lavede den. 

Så længe du ikke tænder en brændeovn eller stiller den på fliser med gulvvarme i, de første par mdr, så er det ikke noget problem.

Jeg markerede hvor u jernene skulle være og så skar jeg 2 riller med rundsav, så rillerne passede med ujernet 👍

 Jeg er ikke klar over hvor tørt det er i procenter, blot at det jf. sælger er ovntørret og møbeltørt.
Det lyder som en fornuftig ide at fræse en rille i planken og placere u-jernet i rillerne.

Annonce
Rasmus999 skrev den 29-11-2020 10:28:56

 Jeg er ikke klar over hvor tørt det er i procenter, blot at det jf. sælger er ovntørret og møbeltørt.
Det lyder som en fornuftig ide at fræse en rille i planken og placere u-jernet i rillerne.

 Lav gerne et opslag her inde på siden med foto, når du er færdig 😊😊


Mvh. Christian M
 

Her er nogle billeder af det færdige projekt hvis det har interesse:

Ser super godt ud. Kan du være stolt af.

Er du selv tilfreds? 
  

Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 19-12-2020 23:15:45

Ser super godt ud. Kan du være stolt af.

Er du selv tilfreds?
  

 Tak :)
Jeg er selv meget tilfreds med resultatet - der er også blevet lagt mange timer i det over den sidste uge.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis