Vandbaseret gulvvarme - svært ved at holde en god rumtemperatur

Hej

Jeg har fået lagt vandbaseret gulvvarme i et ca. 35 m2. rum, men kæmper med at holde en jævn temperatur (pt. indstillet til 24 grader) temperaturen ligger typisk og svinger mellem 22 og 24 - og det virker til at det ofte tager flere timer at ramme de omkring 24 grader, efter temperaturen har været sænket over natten.

Overflade temperaturen er ca. 27 grader på laminatgulvet, så har svært ved at hæve den yderligere.

Hvad mon det skyldes.... dårlig isolering?

God dag.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal lige nævnes at gulvvarmen ikke er støbt, men ligger i fordelingsplader, for at kunne regulere varmen hurtigere.
2 kredse, men det virker til overflade temperaturen over hele gulvet er nogenlunde jævn.

Det er et hus fra 65, hvor der efterfølgende er lagt 300 mm. flamingo i gulvet, samt har haft et isolerings firma ude, som vurderede at de ikke ville blæse noget hulmurs isolering i væggene, da der allerede var isoleret. (ikke meget plads i hulmuren, vil tro der er 70-80 mm)

Der er 300 mm. rockwool på loftet, dog ligger det ikke super pænt over det hele - jeg ved ikke hvor meget varmetab det kan forårsage (har svært ved at tro det er årsagen, men ved det ikke)

Vinduerne er fra 2007 - og der er noget kuldenedfald fra dem (kan til tider føles som træk), har også overvejet om de evt. ikke er monteret 100% korrekt, og der kan være en kuldebro nogle steder der.
Prøv i første omgang at undlade natsænkning. Gulvvarme er trægt regulerende i forhold til radiatorer.

fase
Hej

Jeg aktiverede først natsænkning for ca. 1 uge siden - det var inden da samme udfordring med at det er svært at holde en jævn temperatur i rummet (Den cykler op og ned mellem 22 og 24)

Vh.
Nicolai
Annonce
Hvor stort et areal dækker vinduerne? Det kan vel godt gøre en del?
Jeg spurgte til kredse, netop fordi mine er dårligt indregulerede (Jeg er i gang, men meget urutineret! 🙂) Så den korte kreds stjæler det meste af varmen.
Natsænkning burde du vel godt kunne bruge, ved let gulvvarme?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg oplever noget lign og min ide er, det er den periode vi er i lige nu, hvor det kan være koldt om morgenen, "fint" vejr efter et par timer og så bliver det hurtigt koldt igen og det kan udeføleren og anlægget ikke helt finde ud af. Gulvene reagerer hurtigt, men varmen i selve huset følger ikke med.
Ved ikke om det er det, så det er rent gæt, men jeg har det hvert år omkring denne tid. I foråret oplever jeg det ikke så slemt

 

Jeg havde tænkt det samme, men jeg har målt overflade temperaturen rundt på gulvet og det er egentlig meget jævnt

Der er 6 vinduer og en terrassedør, vinduerne er ca. 120x140 cm. så der er en del glas - og vi døjer også lidt med kondens på vinduerne om morgenen - måske er der noget i konstruktionen ved vinduerne der ikke er optimalt.

Så er det godt at man ikke er hoppet med på den gulvvarme bølge , de gode gamle  radiatorer giver en dejlig stabil varme og til en langt billigere pris .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Yes du har ret, der er helt sikkert ikke nogle der er glade for gulvvarme... kører du stadig rundt i hestevogn fordi det er billigere i benzin?

...... og tak for beskeden, sætter kæmpe pris på din brugbare feedback..
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis