Hvordan fylder man vand på sit gasfyr? Når man ikke har de fine haner som alle youtube videoer viser..

Hvorfor er det altid i weekenden at gasfyret skal gå ned? !

Nå. Vågner i morges til et iskoldt hus. Konen brokker sig, og jeg løber ud i bryggerset. Gasfyret - et splinternyt Vaillant Ecotec 236 - siger fejl F22, og det betyder åbenbart den vil have vand.. jeg kan også godt se at trykket er for lavt (0,3 bar).

Igang med youtube. Alle de flinke gør det selv mænd siger at det er mega nemt at fylde vand på, man skal bare åbne for den ene ventil på vandhanen, og den anden på fyret der lukker vand i, og så er den ged barberet. SUPER nemt- og YES tænker jeg.

Men nej - selvfølgelig har man ikke de rør og haner under fyret, som videoerne viser. Jeg tror jeg har sporet mig frem til, at det er røret yderst til højre på det her billede, jeg skal have sendt vand ind i. Men hvordan? Der sidder sådan en skrue-knap - men for mig ligner det at den er åben - slidsen peger samme vej som vandet løber igennem.

Så er der sådan en blå stop-hane, men den ser også ud til at være åben.

Nogen der har gode ideer her?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
flere billeder længere fra
Her et billede mere. Jeg sad og læste nogle af de gamle tråde, og tror jeg er kommet frem til at jeg skal have købt en lille slange, der kan sættes fra A til B på det her billede. Der skal så åbnes for A med en svensknøgle, luften skal ud af slangen, og så kan der åbnes for B og blive lukket vand i.

Det er også ved B at udløbsventilen sidder, det ved jeg - fra tidligere på året hvor der var overtryk.

Korrekt??

OK "B" pilen var lidt dårligt tegnet, den skal pege på det lille gevind til højre for samlingen - tilsvarende gevindet ovre ved A.

Er dog lidt i tvivl om retningen er B->A eller A->B.
Billede mere - sølvslangen går til vaskemaskine

Efter at have set flere youtube videoer igennem, er jeg nu så langt at jeg ved det er A der skal have vand. Men jeg tror ikke jeg får noget vand fra B, det er bare en overløbsventil.

På youtube videoerne får de fleste vand fra en hane der sidder på røret næstmest til højre - men mit rør har ingen haner eller tilslutninger eller noget som helst :(
Annonce
Du kan da i hvert fald få vand fra hanen, der p. t. er tilsluttet vaskemaskinen.
Ja den kan jeg godt afmontere. Spørgsmålet er så hvor det skal hen derfra?
UPDATE. Løsnede for "B" med en svensknøgle. Der kom vand ud, og trykket faldt til 0,2 bar.

Så må det vel være her der skal vand på, eller? Synes det er utroligt så svært det er at finde relativ simpel information, såsom "hvor sidder vandpåfyldning på dit fyr"... 
Grundlæggende har dit fyr et lukket kredsløb med vand som der skal flyttes vand over i.

Dvs det handler ikke om at sætte noget mellem de kobberrør som du viser, du skal have noget til at gå mellem et normalt vandrør fx det til vaskemaskinen også et af kobberrørne.

Men der skal være en tilkobling på røret som du kan slutte til. Den kan jeg ikke se så muligvis er den et helt andet sted i huset, der er nemlig intet der kræver at det skal ske ved fyret. Det er bare mest praktisk og derfor sådan man normalt laver det. 

Du skal lede efter et sted på varmerørne hvor der er en rørende med hane til. Den skal enten være åben eller med en fleksibel slange sluttet til. 

Ask
Philippe82 skrev den 28-11-2020 10:57:27

UPDATE. Løsnede for "B" med en svensknøgle. Der kom vand ud, og trykket faldt til 0,2 bar.

Så må det vel være her der skal vand på, eller? Synes det er utroligt så svært det er at finde relativ simpel information, såsom "hvor sidder vandpåfyldning på dit fyr"... 

 Hvis trykket falder, når du åbner "B", så bruger du bare den mulighed. Du kan bruge en færdig slange til en bruser med 2 stk. 1/2" forskruninger, de passer som regel både på vandhane og kedel. I dit tilfælde er der dog en 3/4" afgang på hanen, så få lige en overgang mellem de to størrelser. Eller skru overgangen til vaskemaskinen af så du kan få gang i fyret.


fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis