Hvordan fylder man vand på sit gasfyr? Når man ikke har de fine haner som alle youtube videoer viser..

Hvorfor er det altid i weekenden at gasfyret skal gå ned? !

Nå. Vågner i morges til et iskoldt hus. Konen brokker sig, og jeg løber ud i bryggerset. Gasfyret - et splinternyt Vaillant Ecotec 236 - siger fejl F22, og det betyder åbenbart den vil have vand.. jeg kan også godt se at trykket er for lavt (0,3 bar).

Igang med youtube. Alle de flinke gør det selv mænd siger at det er mega nemt at fylde vand på, man skal bare åbne for den ene ventil på vandhanen, og den anden på fyret der lukker vand i, og så er den ged barberet. SUPER nemt- og YES tænker jeg.

Men nej - selvfølgelig har man ikke de rør og haner under fyret, som videoerne viser. Jeg tror jeg har sporet mig frem til, at det er røret yderst til højre på det her billede, jeg skal have sendt vand ind i. Men hvordan? Der sidder sådan en skrue-knap - men for mig ligner det at den er åben - slidsen peger samme vej som vandet løber igennem.

Så er der sådan en blå stop-hane, men den ser også ud til at være åben.

Nogen der har gode ideer her?

Hvorfor er det altid i weekenden at gasfyret skal... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For mig ligner b en trykventil. Jeg har svært ved at se hvordan man kan koble en slange på der 

Ask
AskH. skrev den 28-11-2020 13:00:09

For mig ligner b en trykventil. Jeg har svært ved at se hvordan man kan koble en slange på der 

Når jeg forstørrer billedet op, kan jeg se et gevind, og hvis der kan komme vand ud, er der en chance for, at der også kan komme vand ind. Så prøv om det virker. En VVS'er lørdag eftermiddag er ikke gratis. 


fase
Du har ret, det må være en slags haner på hhv fremløb og returløb der sidder der. 

Ask
HALLELUJAH! Problem solved.
Med en kombination af alle jeres gode råd fik jeg sat en bruserslange på rør "B" - for neden, der kan man skrue sådan en stop-møtrik af. Den anden ende af bruserslangen kom jeg på udgangen til min varmtvandsbeholder der står i skabet ved siden af. Trykket siger nu 2,0 bar, og jeg har fået slukket for vandtilførslen igen.

Kunne nok også have brugt hanen til vaskemaskinen, men diameteren viste sig at være for stor. Til gengæld fik jeg så lige renset der hvor o-ringen sidder, der var godt nok meget skidt og grus.
Må jeg spørge om hvor lang tid det tog at få trykket op fra de 0,2 bar til 2,0 bar. Var det omkring 10 -15 sekunder eller 1 - 2 minutter ?
Det indikerer sammen med dine iagttagelser over de næste dage hvad problemet er. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det tog vel 1 minut - men jeg lukkede heller ikke helt op for hanen, der var ret OK tryk på.

Er ret sikker på problemet var at jeg lukkede luft ud af et par radiatorer i går, samtidig med jeg skiftede alle termostater (8 stk). Det kan åbenbart godt få trykket til at falde ret kraftigt, selvom man kun (i egen optik) lukkede en bitte smule luft ud.

Indtil videre holder trykket sig mellem 2,0 og 2,2 bar. Det går lidt op og ned.
Det lyder som en rimelig forklaring, Trykket vil stige fra de 2,0 bar når det er fra helt kold, da vandet udvider sig ved opvarmning.
Når jeg spørger til tiden det tager, så er det fordi ved ganske få sekunder så er det din ekspansions beholder der er defekt. Hvis det tager væsentlig længere tid så er det utæthed / udluftning ( som også er en slags utæthed men mere bevist ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis