Troldtekt - fordeling af plader

Hej,
Jeg har lidt af en udfordring, og er gået fuldstændig fast.
Vi har et rum på 3,8x3 mtr, hvor jeg skal have sat troldtekt op.
De 3,8m er på langs med huset, og den vej pladerne skal vende.

Er der nogen som evt. vil være venlig om lave skitse til mig? Har virkelig problemer med at få det til at gå op.

På forhånd tak :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her med løst :) @admin må gerne slette
Hej,

Det var egentlig bare mig som havde set mig blind på at lampestedet skulle sidde midt i rummet, og midt i en plade.
Jeg ender med at gøre sådan. Men har ikke sat noget op endnu :)
 
Yderste plade i venstre side er 500mm og i højre side er den 900mm.
Hvis man skal have lampesteder og eventuel ventilations ventiler til at sidde symmetrisk i plader så øger man mulighederne til det dobbelte hvis man i stedet for 1/2 (midt i )  vælger 1/4 (30 cm fra enden)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej ev elmand,
Jeg er ikke helt med på hvad du mener?.
Planen er at vi skal have ventilation på sigt.

Er det et problem at rummet går op med 5 hele plader? Jeg tænker på den fas på pladerne, som vil syne ved muren.
 Det er ikke noget problem at det går op med hele plader. Men lidt risikabel hvis rummet ikke er præcis 3,00 mm hele vejen. Er den 5 mm større i den ene side får du jo en sprække. Jeg har sat plader op et sted hvor skyggeliset ikke var velset. Så det skulle tilpasses sådan at der kun skulle lidt acrylfuge ved kanten.
I første rum lavede jag fas på alle skårne kanter og i næste rum blot lige kanter.
Der er ikke nogen der kan se forskel når det er færdig. Men har du hveranden med og hveranden uden fas så kan man sikkert se det. Så muligheden er at lave fas på dine afskæringer. Jeg skar plader med dyksav og havde en bordrundsav stående mad fast indstilling så plade kant kunne trækkes forbi klingen og få den lille 45 graders fas, med efterfølgende maler reparation.
Jeg mener at hvis du søger efter at lampested, spots, eller ventilation SKAL sidde midt i plader, så har du kun 1 mulighed i hver plade.
Vælger du 30 cm fra enden så har du 2 muligheder i hver plade, og der kan så sidde 2 i en enkelt plade.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej elmand,
Tak for at dele din erfaring.
Lampe stedet og ventilation behøver nødvendigvis ikke sidde midt i pladen. Jeg havde blot set mig blid på det i starten, da jeg skulle fordele mine plader.
Rummet svinger lidt men jeg mener ikke det var i nærheden af 5mm. Heldigvis har jeg kun 1,5 mtr ca, som bliver på 3mtr. stykket, da resten kommer ind i indhakket til skydelåge skabene.

Tak og god jul   

Billedet viser kun illustration.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også