Understøtning af limtræ (kolonihavehus)

Hejsa Forum.
Jeg har et spørgsmål angående en understøtning jeg har tænkt mig at lave i en tværs gående skillevæg i mit helt ny bygget kolonihavehus. Jeg har en limtræsbjælke, som er 9 meter lang, og i hver endegavl, har jeg undersøtninger, som limtræsbjælken ligger på. Mit spørgsmål lyder, jeg har en tværs gående skillevæg, som er cirka 3 meter inde i huset, og skillevæggen er 95mm bred. Jeg har tænkt mig at købe en JUMBO soldat, som kan klare 3 ton, og så stille den ind i skillevæggen, og eventuelt svejse den justerebare gevind forskruening, som er på soldaten efter man har indstillet den til at højde den skal have. Er det noget man godt må eller skal man vælge en anden løsning.

PS. Limtræsbjælken er 12.5cm bred *30cm høj.
PS. Taget er et Let tag. B7 halvplader.

Mvh. Søren. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du absolut vil bruge metal som understøtning så køb et stykke 3"/75 mm Ø rør. slå evt. lidt gevind i den ene ende og monter en flange, som du så bruger til at justere røret op mod limtræet.
Det letteste vil være at sætte en lodret stolpe i væggen under limtræet. Stolpen indgår så i væggen.

fase
Det fordi jeg allerede har sådan en soldat, så hvis man må, kunne det være fedt at bruge den :) Tusind tak for svaret :) :)

Det er vel ingen der vil forhindre dig i at bruge en soldat, men kan du ikke bruge den til noget andet. Hvis du alligevel skal bygge en skillevæg, skal du vel købe materialer til det eller er skillevæggen lavet? Hvordan vil du så få soldaten ind i skillevæggen?

fase
Jeg går ud fra det er fordi din væg skal bære... Hvad underlag står den skillevæg på? 

Det er kun et punkt den skal bære, og det er under limtræsbjælken, og det er på beton 😊
Annonce
Tjaaa.. det er en dyr og voldsomt overdimensioneret løsning. Derudover burde limbjælke i 125x300 sagtens kunne klare belastningen på 9 m alene

Mvh Troels
Ja, det er selfølgelig rigtigt, men tror bare jeg havde tænkt mig at gøre det fordi, så havde jeg lavede en lille ekstra sikring, hvis du forstår 😊
Hvis detkin er for nattesøvnen, så sæt da et 3” damprør under

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis