El - hvad kan der være i én dåse?

Jeg skal til at trække kabler til stikkontakter og lampeudtag i min kælder og har i den forbindelse et par spørgsmål. (Der kommer autoriserede kræfter på til montage.) 

Kan jeg trække gasfyr, gulvvarme, vaskemaskine og tørretumbler på samme gruppe? Skal de bare have én 3x1.5 fra tavlen? Hvad hvis jeg senere vil have en ekstra vaskemaskine og tørretumbler?

Nogle steder er jeg nødt til at have tilgang, afgang (terminologi er ikke helt på plads) samt lampeudtag i samme dåse. Er der plads til det?

Noget jeg skal være opmærksom på ellers? Vi snakker cirka 15 stikkontakter og 5 lampeudtag. Tænker det fint kan køre på samme gruppe eller? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke helt nok med 3 x1,5 mm2 til det hele.
Det vil være en stor fordel at køre vaskemaskine og tørretumbler på samme gruppe. Træk 5 x 2,5 mm2 kabel til det alene fra sikrings tavle.
Så kommer vi til lysinstallationen. Her kommer med kabel fra sikringsgruppe i nærmeste lampested Det kan være 3 x 1,5 mm2
Det er en en fordel flere steder at køre fra stikkontakt til stikkontakt så det hele ikke ender oppe i lampesteder. Det optimale er maks 4 ( højst 5 ) kabler i hver lampested og maks.  2 kabler i hver stikkontakt  eller  afbr. + stikkontakt. Så hvis der er afbr. + stikk. på hver side af samme væg kan man sagtens køre forbindelse imellem dem så man ikke behøver at lave forbindelse imellem de lampesteder.
Gasfyr og gulvvarme styring kan tages fra lysinstallationen.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så hvis jeg kører 3x1.5 til nærmeste lampested, derfra til afbryder/stikkontakt. Hvad er så ruten gennem kælderen?
Ny 3 leder til nyt lampested, eller serieforbinder jeg lampestederne og trækker strøm derfra til stikkontakter i de respektive rum?

Jeg har intet 2.5mm2 liggende. Men masser af 5x1.5. Kan jeg trække to kabler, der hver trækker ėn vaskemaskine og én tørretumbler på hver sin gruppe?

Når muligheden er der, giver det så ikke mening at give fyr og varme sin egen gruppe, så det ikke kører sammen med lamper og kontakter? 
Hvordan kablerne skal trækkes, og hvor mange ledere der skal være i kablet, kommer helt an på den indbyrdes placering. Så uden en skitse over rummene er det umuligt at fortælle dig, hvordan kablerne trækkes.
Med hensyn til brug af 1,5 mm2 i stedet for 2,5mm2 så køber du noget 2,5mm2. Du skal formentlig have mindst 13A sikringer foran vaskemaskinen og tørretumbleren. De kører fint på samme gruppe, men på hver sin fase i gruppen.
Det giver absolut mening at give fyr og varme sin egen gruppe.
Dine lampesteder bliver ikke forbundet i serie men i parallel.

fase
Når nu du skal have autoriseret el til at makke det sammen til sidst, så vil det naturlige jo være at tage en tegning med til ham/hende og få tegnet kabel føring ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvorfor alle de her spørgsmål , da  der som du skriver , kommer autoriserede kræfter på sagen ............eller hvad......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Jeg sender lige en skitse over rummene senere.

Spørgsmålene er fordi jeg står for al lærlingearbejdet (rillefræse og træk af kabler) al tilkobling sker autoriseret. 
Jeg har prøvet at lave en amatørskitse. Håber det kan bruges?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis