Køler min nye fjernvarmeunit nok?

Hej alle,

Jeg har fået installeret en ny Danfoss ECL310 unit. Det virker fint - og huset er udmærket varmt. Men er kølingen god nok? Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal tolke grafen - nogen holdninger til det?

Ser ud til at nu hvor der er 6.2 grader udenfor, tager den 48.5 grader ind, og smider 41.0 grader retur. Det er vel kun en køling på 7.5 grader - er det normalt?

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det virker som meget lav kølingsgrad - og høj retur temp du sender tilbage.

På mit fjernvarmeanlæg modtager jeg ca. 70grader varmt vand og sender det retur på mellem 24 og 32 grader.

De 32 grader er gulvvarmen, og de 24 grader er hvis det kun er radiator som kalder på varme.
Danfoss ECL 310 er "kun" styringen til din unit. Unitten må hedde noget andet - f.eks. Redan.
Har du før haft fjernvarme, og var afkølingen da i orden?
Noget tyder på at du kunne have et et-kreds radiatorsystem, som bestemt ikke er egnet til fjernvarme.
Prøv at kontrollere afgangstemperaturen på ALLE radiatorer. Afgangsrørene skal føles kolde.

Søren O
S. Fabrin skrev den 27-11-2020 14:35:42

Har du ikke et billede af systemet, så man kan se motorventilen. Er der indstillet en kurve for varmen? Det burde den VVSer, der har installeret systemet, have indstillet.

 Kurven ser således ud - aner ikke, hvad jeg kigger på...

Søren O skrev den 27-11-2020 14:38:01

Danfoss ECL 310 er "kun" styringen til din unit. Unitten må hedde noget andet - f.eks. Redan.
Har du før haft fjernvarme, og var afkølingen da i orden?
Noget tyder på at du kunne have et et-kreds radiatorsystem, som bestemt ikke er egnet til fjernvarme.
Prøv at kontrollere afgangstemperaturen på ALLE radiatorer. Afgangsrørene skal føles kolde.

 Jeg aner ikke, hvad et et-kreds radiatorsystem er - men har lige følt på afgangsrørene. Det er en blandet pose bolcher - 2 af radiatorerne, som skal køle ret meget, har varme afgangsrør- så det forklarer jo selvfølgelig afgangstemperaturen.

Men hvad kan man så gøre?

Og på det gamle anlæg var kølingen også virkelig dårlig. Men det stod af her i forsommeren, hvor veksleren var gennemtæret. Nu køler det da trods alt - men synes også det virker som meget lidt.
Annonce
Har du ikke et billede af systemet, så det er til at se, hvilke ting det består af?

fase
S. Fabrin skrev den 27-11-2020 14:59:05

Har du ikke et billede af systemet, så det er til at se, hvilke ting det består af?

 Der er jo sådan en kæmpe flamencokasse udenpå - synes ikke jeg kan få den af uden at ødelægge noget eller skille det ad?


S. Fabrin skrev den 27-11-2020 14:59:05

Har du ikke et billede af systemet, så det er til at se, hvilke ting det består af?

Og kan se på min faktura, at det er et VVX 2 anlæg, jeg har fået installeret. Kan det passe, at det der det her?

https://www.sanistaal.com/da/produkter/vvs/varme/varmekilder/vekslere/indirekte-fjernevarmeunits/c-20.30.10.30.30/1104348/termix-vvx-2-2-trefor-fjernvarmeunit-fuldisoleret-med-ecl?variantId=1104348 

Du skal sørge for KOLDE afgangsrør ved ALLE radiatorer. Blot en enkelt radiator med varm afgang kan helt ødelægge din afkøling.
Et et-strengs anlæg er et system hvor fremløbsrøret går hele vejen rundt i huset, og til sidst ender som retur ved "fyret". Radiatorerne tilsluttes dette ene rør med et t-stykke ved radiatorens fremløb og radiatorens retur. Det bevirker at hvis alle radiatorer er lukkede cirkulerer vandet blot rundt i røret helt uden afkøling. Åbnes der for radiatorerne vil de sidste radiatorer på strengen få væsentligt koldere fremløbsvand end de første på strengen.

Søren O
Det kan fint passe, men både Søren og jeg vil gerne se, hvad der inden i, så hvis du løfter låget af kan du sikkert fjerne resten af kapslingen, så vi kan se dyret.

fase
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis