To ekspansionsbeholdere i et system, og skift deraf?

Hej LDS,

Vi har problemer med varmen denne fyringssæon. En VVS'ere var ude og mistænkte ekspansionsbeholderen. Vi har 2: en lille som del af gasfyret (som er ok, angiveligt) og en stor ældre en udenfor gasfyret som sandsynligvis er i stykker. Fyret er blevet serviceret for et lille år siden, så jeg regner med at circulationspumpen og ekspansionsbeholderen som er del af fyret er ok. Det lader det til. Problemet er, at det varme vand dårligt kommer rundt og ud i det et-strengede system. Jeg ved godt at et-strengede systemer ikke er så gode, og huset er 180m2, men jeg får indtrykket at det alligevel bør kunne mere end det gør, der er 1.5bar tryk og vandet er på max temp (reguleret i forhold til udenfor, ca. 60-70*C lige nu).  

Den store gamle ekspansionsbeholder er stadig koblet på systemet og den lader til at være fyldt med vand. Den lyder ens på begge sider og der kommer vand ud af den lille ventil, så jeg overvejer at skifte den.

Her er problemet så: Den ene VVS'er siger at den er i stykker og skal skiftes, da der skal være to ekspansionsbeholdere (fordi den i fyret er lille) for at opretholde trykket i hele systemet. En anden VVS'er har sagt at den gamle ekspansionsbeholder hverken gør fra eller til, så bare lad den være, selvom den er kaput.

VVS'er mistænkte også cirkulationspumpen, men den giver lyd fra sig og lader til at virke og var nok del af service for 11 måneder siden, så tror ikke den er i stykker? Fyret er også kun 4 år gammelt.

Er der nogen der ved, om det giver mening at have 2 stk ekspansionsbeholder i sit system, en stor og en lille? Og kan det forklare hvorfor varmt vand ikke kommer ordentligt rundt i kredsløbet? De radiatorer der er tidligst på strengen varmer bedst, men der er ikke helt logik i det alligevel, og jeg mener ikke at vi frøs så meget sidste år? Der bliver fyldt vand på anlægget flere gange årligt, men kan ikke se at trykket er svært ustabilt: måske pga. den fungerende ekspansionsbeholder...

Tak for enhver hjælp!! Også gerne råd om, hvordan beholderen evt. skiftes. VVS ville have 2500kr totalt for at gøre det, men det ser ret enkelt ud?

mvh. Henrik

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ekspansionsbeholderens størrelse er afhængig af vandmængden i systemet, så det kan godt være at der skal være en større beholder end den indbyggede. Du kan selv skifte ekspansionsbeholderen ved at tage trykket af systemet og skifte beholderen. Det bør dog ikke have indflydelse på om du har varme i huset. Undersøg pumpen.

fase
Det er udmærket med 2 ekspantionsbeholdere, der vil køre udmærket. Hvorfor fylder du vand på flere gange årligt? Mangler der pludselig tryk?
Hvis trykket er i orden i anlægget, tyder det på at cirkulationspumpen skal stilles til et højere tryk, når der mangler varme i sidste del af anlægget.
Et par billeder af ekspantionsbeholdere og cirkulationspumpe vil være velkomne.

Søren O
Tak for de hurtige svar.
Jeg er ikke klar over hvordan man ændrer på pumpens aktivitet. Der stod vist ikke noget om det i manualen for fyret. Det ville være kanon hvis man kunne få pumpen til at køre hurtigere. Manualen er her: https://www.gastech.dk/wp-content/uploads/2019/01/Vejledning-THI-09-til-5-25.pdf  På side 12 ses det fyr jeg har.

Trykket falder lidt over tid. Der sker ikke store fald pludseligt sådan rigtigt. Ja trykket opretholder jeg på 1.5 bar det meste af tiden. At øge trykket påvirker ikke varmen i huset.
Den indbyggede beholder er langt mindre end den gamle, måske 1/3 størrelse sådan fysisk, så måske den er for lille. Jeg sender fotos af det hele om et par timer så kan I måske give et bud :). Der er i alt 11 radiatorer og 2 gulvvarme på systemet. Der er kun 1 etage og 1-strengs system.

VVS'eren i dag mistænkte pumpen, ekspansionsbeholderen eller 3-vejs ventilen.
Men 3-vejs ventilen kan jeg nemt teste, han sagde at den måske ikke skiftede ordentligt mellem at varme brugsvand og radiator vandet - men det tror jeg ikke, og jeg kan teste det ved at skrue brugsvandet ned til rumtemperatur et stykke tid og se om det bliver der eller ej.

PS: VVS'er bemærkede også en ventil hvor returvandet kobles til fremløbsvandet som var åben. Han sagde at den var for at undgå overkogning (tror jeg??). Han sagde man kunne prøve at lukke for den, så koldt returvand ikke blev blandet i varmt fremløbsvand, jeg inkl den i fotoet.
Så er der billeder. Håber de virker. Den blå store er den gamle ekspansionsbeholder. Lige ved siden af den er ventilen der forbinder fremløbsvandet med returvandet. I selve fyret kan i se pumpen (sort) og den lille ekspansionsbeholder (rød), som vist virker ok.

Tak for enhver hjælp! God weekend til alle!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis