renovering og gammel kældervæg

Hejsa,

Jeg har købt hus, og skal til at renovere kælderen.

Jeg har disse hvide afskærmningsbrædder hængende på væggen, som jeg river ned. Derefter skal jeg have ordnet væggene. Hvordan griber jeg disse vægge an, så de bliver fine. Mit mål er at lave dem så glatte som muligt, så det minder om en normal glat væg (ligesom oppe i stue etagen, hvor der er filtet og malet).

Hvordan kommer jeg dertil, når nedentående er udgangspunktet?

Mvh
Jacob

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ihvertfald først have styr på grundfugten. Det slår op i væggene.

 

Pudses med kalkmørtel eller multipuds og males med silikatmaling. Ingen Filt, isolering eller plastmaling

Mvh Troels
TRRA skrev den 27-11-2020 10:58:17

Pudses med kalkmørtel eller multipuds og males med silikatmaling. Ingen Filt, isolering eller plastmaling

 Hej TRRA.

Bør jeg følge denne video?
https://youtu.be/FNOfe6uEhTQ​​​

Der er groft sagt to religioner på det her område.

Den ene går på at få lukket af for fugten og det kan få gøres med den video skalflex viser.

Den anden går på istedet at acceptere fugten og bruge materialer der kan leve med den.

Fordelen ved den første vej er at når fugten er blokeret kan man bruge "almindelige" materialer resten af vejen og få et resultat der er meget tæt på husets øvrige etager

Fordelen ved den anden vej er at man har håndteret fugten på en måde.man ved er bæredygtig. Fagfolk advokerer for at man kan risikerer at fugten når den er lukket inde langsomt vil nedbryde den bagvedliggende væg samt evt. Vandre op i de bærende bjælker og starte nedbrydning der.
Det afhænger dog vist af de konkrete forhold hvor stor den risiko er.
Ulempen ved vej to er at du ikke kan nå helt samme resultat som ovenpå med kalkmørtel og silikatmaling (selvom man godt kan komme tæt på)

Jeg har selv brugt kalkmørtel fra Nordisk NHL og silikatmaling fra keim i min kælder. 


Ask
Annonce
Okay. Jeg tror jeg går med kalkmørtel og siliaktmaling. Hvor glat kan man mon få looket? Jeg vil jo gerne have, at looket kommer så tæt på filtede vægge som muligt. Det er ok, hvis det ikke er 100%.

Bør jeg behandle væggene først, inden jeg påfører kalkmørtel (se billederne fra opslaget).
De skal ikke behandles. Men du bør sørge for at fjerne alt løstsiddende.

Nordisk NHL anbefaler egentlig at man bruger deres NHL 3,5 0-4 mm til kældre.
Men 0-4 mm er en grov kornstørrelse som du ikke kan få glat som filt. Mit bud ville være at pudse op med 0-4 til en glat flade. Også afslutte med et tyndt lag 0-1 mm eller 0-2 mm også Nordisk NHL. De er lidt mindre diffusionsåben men med lidt held går det også kan du sagtens få en glat pudset flade 

Ask
Tak for svaret Ask. En (måske) sidste ting - Vil LIP350 puds kunne fungere? Jeg har nogle sække liggende.

Eller er den eneste vej frem NHL?

Mvh
Jacob
AskH. skrev den 21-12-2020 09:16:34

De skal ikke behandles. Men du bør sørge for at fjerne alt løstsiddende.

Nordisk NHL anbefaler egentlig at man bruger deres NHL 3,5 0-4 mm til kældre.
Men 0-4 mm er en grov kornstørrelse som du ikke kan få glat som filt. Mit bud ville være at pudse op med 0-4 til en glat flade. Også afslutte med et tyndt lag 0-1 mm eller 0-2 mm også Nordisk NHL. De er lidt mindre diffusionsåben men med lidt held går det også kan du sagtens få en glat pudset flade 

Hej Ask.

Så har jeg fået revet panelerne af væggen, og her kan du se, hvordan væggenes tilstand er.
Er det stadig bare at fjerne alt løstsiddende? Der skal ikke nogen former for behandling til, inden jeg går i gang med at pudsevæggen op?

Mvh
Jacob



 

Der ligner at der er noget maling udenpå nogle steder. Afhængigt af hvad det er burde man nok få det af. Prøv først at vaske på det og se hvad der sker 

Ask
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også