renovering og gammel kældervæg

Hejsa,

Jeg har købt hus, og skal til at renovere kælderen.

Jeg har disse hvide afskærmningsbrædder hængende på væggen, som jeg river ned. Derefter skal jeg have ordnet væggene. Hvordan griber jeg disse vægge an, så de bliver fine. Mit mål er at lave dem så glatte som muligt, så det minder om en normal glat væg (ligesom oppe i stue etagen, hvor der er filtet og malet).

Hvordan kommer jeg dertil, når nedentående er udgangspunktet?

Mvh
Jacob

Hejsa, Jeg har købt hus, og skal til at renovere... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ligner bestemt gammel maling det skal fjernes først med en diamant kop på en vinkelsliber. Det kunne godt også godt ligne antræk til skimmel - jeg ville sørge for at skimmelbehandle.
phillipl skrev den 21-12-2020 19:22:19

Ligner bestemt gammel maling det skal fjernes først med en diamant kop på en vinkelsliber. Det kunne godt også godt ligne antræk til skimmel - jeg ville sørge for at skimmelbehandle.

 Hvad ville du behandle med og hvor lang tørrertid skal behandlingen have?


Hvis du er nervøs kan du vaske væggen ned i rodalon eller protox skimmel før du pudser op. Det skal maks stå i nogle timer før du kan gå videre (men sørg lige for noget udluftning for din egen skyld)

Men malingen skal som nævnt af og hvis det ikke kan vaskes af så skal det som andre skriver slibes af. 

Ask
AskH. skrev den 21-12-2020 16:53:17

Der ligner at der er noget maling udenpå nogle steder. Afhængigt af hvad det er burde man nok få det af. Prøv først at vaske på det og se hvad der sker 

 Jeg sliber det ned. Skal jeg pudse det med alm pudsebræt eller pudsebræt med skum for at få det så glat overflade som muligt?


Glædelig

mvh
Jacob
Først fast pudsebræt for at få plan overflade. Derefter pudsebræt med skum giver en flot grov og rå overflade. Det er det man kalder vandskuring eller mere korrekt filsning.
Men foretrækker du meget glat overflade bruges igen først hård pudsebræt. Og der sluttes eventuelt af med glitning ved at kanten af et stålbræt trækkes forsigtig hen over. Det kan være glatte side af tandspartel, god bred spartel eller en rigtig glittebræt.
Personligt ville jeg foretrække filsning, Så det ikke ligner forsøg på at få det til at ligne de fine vægge ovenpå. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 26-12-2020 11:33:36

Først fast pudsebræt for at få plan overflade. Derefter pudsebræt med skum giver en flot grov og rå overflade. Det er det man kalder vandskuring eller mere korrekt filsning.
Men foretrækker du meget glat overflade bruges igen først hård pudsebræt. Og der sluttes eventuelt af med glitning ved at kanten af et stålbræt trækkes forsigtig hen over. Det kan være glatte side af tandspartel, god bred spartel eller en rigtig glittebræt.
Personligt ville jeg foretrække filsning, Så det ikke ligner forsøg på at få det til at ligne de fine vægge ovenpå. 

 
Tak for din feedback Erik.

Vil LIP 350 være lige så fint et produkt at bruge?
Mvh
Jacob
Nu har jeg været i gang med at slibe alle væggene, så jeg er inde ved den gamle puds (og nogle steder helt inde ved murstene). Men skal jeg så prime væggene først, inden jeg går i gang med at pudse op med lip 350? Eller lukker primer væggene så de ikke er diffusionsåbne?

mvh
Jacob
Man bruger ikke primer til mørtel, der bruger man forvandling med helt normalt vand. Derudover så start med en grovere mørtel end lip 350 og brug noget fint til det sidste lag. Produkter som lip 350 er iøvrigt ikke særligt diffusiondåbne, hvis det skal være det er hydraulisk kalkmørtel et langt bedre valg men også lidt sværere at bruge 

Ask
Efter vi har slebet den ene ydervæg, og den har stået "rå" i et par uger, kan jeg se tre fugtpletter på række. Vi er ved at undersøge med en kloakmester, hvorfor de er kommet. Men jeg har hørt fra en murer, at vi kan gøre to ting:

1 Frigrave kælderydervæg for inspicering/ tætning kælderydervæg
2 Udhugge i betonvæg i kælder udfor fugtpletter, behandling herefter med Vandex BB75.Hvad tænker I om det?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også