13A 3 faser?

Hejsa
Jeg er ved at lave en nyt værksted og er kommet til elarbejdet. Jeg sidder og kigger på færdigmonterede eltavler på nettet.

Jeg kan se at der i mange tavler er sat 13A grupper med 3 faser ind.

Hvad er det typiske formål med sådan en?

Mvh John
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I de nyeste regler passer 13 A til 2,5 mm2 kabel. Men hvorfor skal du have en ekstra tavle, og skal du have det så er det smart at lave en større kabel derud og så fordele derfra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-11-2020 19:26:19

I de nyeste regler passer 13 A til 2,5 mm2 kabel. Men hvorfor skal du have en ekstra tavle, og skal du have det så er det smart at lave en større kabel derud og så fordele derfra. 

Jeg har trukket helt nyt kabel ud i bygningen og forsikret med 25A. Så det er helt fra bunden.
Hvad mener du med at 13A passer til 2,5?
Du må vel stadig bruge 1,5 til 13 og 2,5 til 16 eller huh? 

Hvis du skal følge den ny standard, så skal du bruge 1,5 til 10A og 2,5 til 13A, selv om det i utrolig mange år har fungeret fint med 1,5 og 13A og 2,5 og 16A. 

fase
Efter den nyeste standard skal man beregne sig frem hvis man skal bruge 2,5 mm2 med 16 A sikringer og 13 A med 1,5 mm2 .
I standarden ( reglerne ) er der en hurtig tabel som altid kan anvendes  og den siger 10A => 1,5 mm2 13A=> 2,5 mm2 og 16A=> 4 mm2
Og nej jeg forstår det heller ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 26-11-2020 19:53:50

Hvis du skal følge den ny standard, så skal du bruge 1,5 til 10A og 2,5 til 13A, selv om det i utrolig mange år har fungeret med 1,5 og 13A og 2,5 og 16A. 

Ved du hvorfor man er gået tilbage til 10A og 13A? Tænker er der sket noget specielt siden de pludseligt ændrer det igen


 

Annonce
Jeg ved ikke hvorfor, men formoder at det er en harmonisering så der er ens regler i hele EU ( læs det er tyskerne der bestemmer ret meget) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar :-)
Tak for korrektionen omkring " udenlandsk indblanding "
Det rimelige kan man jo så diskutere. Der stod jo netop i de gamle regler at man ikke måtte bruge 75% reglen når man vidste at der var tale om længere varende fuld belastning. og her husker jeg at  bl.a. elvarme i kirke var som eksempel på et område hvor denne 75 % regel ikke kunne anvendes.
Så frem med regnemaskine og undlad at parallel føre kabler, gå igennem meget varme rum, så går det nok alligevel i mange tilfælde.. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis