Lav fremløbstemperatur

Hej!

Gad vide, om nogen kan give sit besyv med omkring fremløbstemperatur.
Bemærk at de to sorte termostater på billedet begge er på radiatorvandet (der plejer kun at være en, men i dette anlæg er der to, og vandvarmerens termostat sidder et andet sted).

Jeg har skruet op for begge de sorte, tjekket at der ikke er luft i systemet, men alligevel kommer fremløbstemperaturen kun op på 40 grader. Er der andet, jeg selv kan gøre, eller skal der en fagmand på?

Lidt tal på temperaturerne:
FJV frem: 70 grader
FJV retur: 30 grader (på begge)
Radiator frem: 39 grader
Radiator retur: 27 grader

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der sidder noget, der kunne ligne en snavssamler lige til højre for måleren. Har du prøvet om den er lukket af snavs?

fase
Nu har jeg spurgt nettet og youtube og har mod på at give det et skud.
For du tror godt, den kan være med til at lave hele balladen med at der ikke løber nok vand igennem til at øge fremløbstemperaturen, er det ikke rigtigt?

Det er før set at når snavssamleren er mere eller mindre stoppet, så soppes gennemstrømningen. Luk for fjernvarmen på frem og retur. Tag trykket af systemet. Skru snavssamleren ud og rens den.Evt. pakker du gevindet på proppen for at være sikker på at det er tæt.

fase
Modtaget! Tak!
Så har jeg renset begge snavssamlere, jeg har fundet, og der var en del skidt i MEN fremløbstemperaturen er stadig på 39. Kan det have noget med pumpen at gøre? At vandet kommer for hurtigt gennem varmeveksleren til at blive varmet op? Den står på auto... Det er en Alpha2 pumpe, hvis det siger dig noget. Jeg tjekker også selv, om jeg kan finde svar andre steder, hvis det nu skulle være et dumt spørgsmål:-)

Opdatering: De to filtre er renset og jeg har prøvet forskellige indstillinger på pumpen, det gør ingen forskel. jeg kan få temperaturen til at gå ned (som den jo skal), hvis jeg skruer ned på termostaten til venstre. Men den stopper altså på de 39 grader, selv om jeg skruer helt op på 65 grader på begge termostater... Jeg spekulerer på, om det kan være varmeveksleren bagi, den er gal med...

Skriv endelig hvis du har flere tips og triks!
Annonce
Jeg kan ikke se nogen varmeveksler på dit billede. Har du ikke ikke et billede, hvor man kan se varmeveksleren?
Varmeveksleren skulle gerne kunne følge med at varme vandet op. Har du set efter om der snavssamlere på begge sider af varmeveksleren?

fase
Varmeveksleren er den store kobberfarvede/brune flade bagved. Jeg tjekker lige, om der er flere snavssamlere end de to, jeg har tømt. Har tjekket nu, den ene sidder lige før FJV Frem termostat, den anden lige efter returventilen, så det har du ret i...
Varmeveksleren er en Termix VX-1.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis