Ventilation med varmegenvinding i ældre hus

Hej LDS'ere. Jeg kunne godt tænke mig at få ventilation med varmegenvinding for at få et bedre indeklima, bl.a. pga. allergi.

Huset er fra 50'erne med høj kælder (kun vaskerum, værksted og lignende) og udnyttet første sal (ikke helt kip). Der er hulmursisoleret i 00'erne og kommet nyt tag på for fem år siden (tegl, fast undertag).
Der er en nedlagt skorsten som går fra kælderen og op på krybeloftet, men ikke gennem taget.

Jeg er klar over at der nogle særlige udfordringer ved at installere sådan et anlæg i et ældre hus. Man kan ikke bare trække ventilationskanaler rundt til alle rum. Hvad tænker i?

Giver det mening at installere at et "rigtigt" varmegenindvindingsanlæg på krybeloftet og så trække en ventillationskanal ned gennem skorstenen så der kan blæses ind eller ud ned langs den (potentielt i soveværelse, spistestue og vaskekælder).

Eller er jeg måske bedre tjent med at installere nogle enkeltrumsventiler et par strategiske steder? (på 1. salen er det vel nødt til at være i gavlmuren).

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis