Hvilken træsort er denne bordplade?

Hej

Jeg skal have forlænget min bordplade, men er i tvivl om hvilken træsort den er. Er der nogen der kan vurdere det ud fra billederne?

​Olieret:Slebet:

Og hvordan får jeg fat i et billig plade? Jeg skal kun bruge lidt over en meter.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligner mest en form for Maghoni - men svært - prøv at tage et billede af endetræet. 

Mvh Troels
svært at svare på, men en eller anden sort i hårdttræ evt jatoba, sipo ,cumaro, hvis du skal bruge en stump på 1 m så prøv at gå i bauhaus/silvan de har ofte stumper af fraskær liggende til en billig penge
Uanset næsten om du rammer den rigtige træsort får du svært ved at ramme looket, med mindre du sliber det hele ned. Du kan overveje en sten- eller laminatplade i stedet - Det ser ofte bedre ud end at samle en ny og en gammel plade. 

Mvh Troels
Jeg sliber det hele ned og giver det en gang sort køkkenbordsolie, men tænker at jo mere det matcher inden at jeg går i gAng jo større chance er der for at det matcher bagefter.
Annonce
Det ligner Acjou, min trænger til olie   
min er fra Bauhaus og de har dem stadig

Mvh Steen
Alletiders. Jeg tager en tur i bauhaus i morgen.
Jeg er enig i at det er mahogni. Og det kan samtidig sagtens være acjou, da det er en mahognitype.

Kurt B. Andersen
Der findes flere mahognityper som bordplader i handlen, men de reagere ikke altid ens på behandlingerne uden videre.

Forsøg på bagsiden af både den nye og gamle plade at slibe ind til rent træ. Begge plader renses grundigt med brun sæbe og bleges med oxalsyre. Sammenlign resultatet.

Måske skal proceduren gentages et par gange så pladerne bliver så ens som muligt. Resultatet vil blive meget lyst, men kan mørknes på samme måde som egetræ ryges med salmiakdampe. Det tager bare længere tid.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis