Vandlås badeværelse afløb


Hej, Jeg skal have nyt afløb i forbindelse med renovering af badeværelse.

Er det nødvendigt at montere en P vandlås som tidligere?
Eller er der andre muligheder? Er der vandlåse og riste det kan være under selve hoved afløbsrøret?
Det ville spare mig for at støbe de ekstra 7-10cm gulv. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da godt nok en ordentlig vandlås du har pillet ned. Hvor gammel mon den installation er?
Jeg vil foreslå dig at montere nogle koblingstykker, og så gå over i plast. Så monterer du blot en almindelig vandlås helt oppe under vasken.

Søren O
Hehe. Det er vandlåsen fra det gamle bad afløb. Hoved afløbsrøret som er bagved er vandret. Så jeg tænker at den nye vandlås mindst skal være i samme højde som afløbsrøret for at der ikke skal være vand i badet.
Jeg ville dog helst have det så lavt som muligt da jeg ellers er nødt til at støbe meget gulv. Der er ca. 7 cm fra den gamle beton til toppen af afløbsrøret.
Har i nogen forslag til hvad den bedste løsning er.
Jeg tænker umiddelbart sådan en her vandlås.

https://www.billigvvs.dk/unidrain-p-vandlaas-oe75-mm-819744?gclid=Cj0KCQiAwf39BRCCARIsALXWETx5KeJZmomDF-zFrpgnRykUa-95tkI6SuoAeUSyQST0usJNN0zTO-kaAiZaEALw_wcB

Og et afløb i den her stil.

https://www.billigvvs.dk/purus-komplet-afloebsskaal-tbeton-og-klinkegulve-75-mm-183578

Men er bange for at det er for højt over det eksisterende gulv. 
Er det kun afløb fra badekar du er ved at etablere.? Så kan du reducere med det samme fra de 75 mm og ned til den diameter der passer op i badekar. Er det 40 mm så fylder det lidt mindre end 75 mm-
Men det er da helt korrekt at bunden af dit indløb til hoved kloakrøret skal være lidt under bunden af badekar.
Den du viser er et gulvafløb og kan ikke bruges til udløb fra badekar Den har desuden udløb i bunden så den fylder meget i højde.
Skal du etablere gulvafløb skal du finde en med sideudløb. Her et eksempel-link Den viste fra Purus har ikke mulighed for tilslutning til badekar, bruseniche eller håndvask. Der findes en tilsvarende fra blucher som har mulighed for 1 ekstra tilslutning over vandlås. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan være jeg har sagt noget forkert. Men det er ikke fra badekar. Det er bare et gulvafløb jeg skal bruge til hele badeværelset.

Den du har sendt et link af ser meget fin ud. Der er allerede en slags vand lås i den står der.
Så den ville kunne monteres direkte i hovedrøret? Altså uden en P-vandlås?

Ja den har vandlås i sig.
Du skal huske 3 cm regel m.m. Badeværelse med gulvafløb skal vådrum sikres. Altså der skal klæbes membran rundt om afløb, i samlinger imellem gulv og væg. og der skal stryges mindst 2 mm gummihud på det hele.
3 cm regel siger at der skal være mindst 3 cm fra overkant afløb og til der hvor vandet kan løbe ud af rummet. Altså gulvet kan betragtes .som et kar hvod der kan stå 3 cm vand over afløb inden det løber ud i tilstødende rum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik. Tusind tak for svar. Det var en stor hjælp. Fik afløbet på plads 🙂
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis