Termostat ventil sidder fast

Hej,

Nu ved jeg ikke de rigtige begreber, så prøver mit bedste.

Den guldfarvede dims som jeg kalder ventil, har en pind der skal op og ned. Når jeg trykker ned hår den ikke selv op. Jeg har udskiftet den, og stadig går den ikke selv op. Hvad kan være løsningen her?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du trække den op? Åbner og lukker varmen som det skal? Ofte kan den ventil, der lukker for varmen, når du trykker pinden ned, være en smule rusten, og så kan man løsne den ved at slå på siden af den med et stykke træ/lægte eller lignende.

Hellere leje end at bo på gaden.
Det hedder en pakdåse - og hvis den er skiftet og det stadig ikke virker, så er det  mest sandsynligt at fjederen i selve radiatorventilen er defekt/sidder fast. Prøv som ovenfor foreslået at banke på den. Virker det ikke,  kan du  prøve at tage pakdåsen ud, og med en lille skruetrækker prøve at motionere selve ventilen - vær forberedt på at der sprøjter varmt vand ud -  og det er ikke sikkert det virker, for hvis jeg har ret sidder den fast i lukket position (ingen varme i radiatoren) - den er sikkert kalket til. Selve ventilen kan du kun skifte ved at tømme systemet for vand. 

Mvh Troels
Jeg har ofte været ude for at ventilen skal motioneres som TRRA siger. Når du motionerer den, så hold en karklud uden om sådan at det ikke sprøjter ud over det hele. Ofte er vandet i centralvarmen begsort, så hvis du har gulve der tager imod under ventilen (ser dog ud som tæppe på billedet?), bør du lægge noget sugende under
/S
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis