Skæring af fliser - hvordan?

Hej...

Hvordan skærer jeg nemmest i Gulvklinker (Granitkeramik)?

Kan jeg klare mig med en vinkelsliber eller skal jeg investere i en fliseskærer?

Skal skære et stykke på 1*5 cm af på fire fliser samt afkorte 3 stk....

På forhånd tak!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik

Du kan nemt skære dine fliser med en vinkelsliber.
Du skal bare sørge for at det er en diamantskive uden "tænder".
Dvs at der ikke må være nogen riller på tværs af kanten.


Yamsen

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Jeg brugte en af de små vinkelslibere (110mm) med en skive (fra HN til 50 kr.) der ER TÆNDER PÅ, går man langsomt frem kan man sagtens bruge denne skive type. Jeg har skåret stykker der er 1-2 cm bredde. Dette af klinker der er meget hårde.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skal du ud for at købe en vinkelsliber, så køb en 125mm model, de koster ikke meget mere men er langt billigere i brug da skiverne holder meget længere, de slides ind til samme diameter, og skiverne koster ca det samme.. Desuden kan man nogen gange komme til med den store skive hvor den lille ikke helt kan nå ind..

MVH Njord
tak for det... biggrin

Tror jeg køber en vinkelsliber idag.... biggrin sammen med klinker og klæber....

Jeg skal lægge gulvet i en gang. I gangen er der nu en fast træplade som er i vatter har tidligere været tæppe på......er der noget jeg skal tage hensyn til eller er det bare at klistre dem på??

Erik
Annonce
Hej!

Granit støver meget og støvet er meget finere end hvis det var alm. klinker man skal skære i. Så jeg vil i stedet anbefale en vådfliseskærer, som også skærer fortrindeligt i alle andre former for klinker.
Bauhaus har p.t. en discount model AlphaTools til 399,-

Men hvis man kun har nogle få granitfliser man skal skære er en vinkelsliber ok, men tag at gå udenfor med svineriet- jeg skar nogle granitvindueskarme i til indenfor - det gav en fint lag støv over det hele - det er ikke sundt for lungere hvis det hvivles op efterfølgende.

Jeg skal have lagt 30 m2 granitfliser og overvejer at købe en proff vådfliseskærer i Praktiker, Flensborg til 99 euro (maskinen har gering), da jeg vil lægge fliserne i diagonalt mønster, så der er mange fliser der skal skæres.
og Silvan har en til 349,- (Toolmate - Kina-udgave med Silvans Branding) i denne uge...

Erik
Ditto - kan sagtens skæres i hånden med en vinkelsliber og en "hel" diamantskive.
Mit tillæg - læg et ret stykke stål ovenpå, en træplade nedenunder, spænd det hele fast til arbejdebordet med et par skruetvinger. Så har du stålet at skære efter, begge hænder fri til at have fuld styr på vinkelsliberen og flisen ligger hel død og flækker ikke uhensigtsmæssigt. Så slipper du for at have en fliseskærer stående, som du måske aldrig får brug for mere!?

Mvh.

Jan R.
Jeg vil være meget forsigtig,med at lægge fliser på træ-gulv.
de går løse med tiden Har selv et fyr-rum hvor der var lagt fliser på en 22mm kryds-finér plade
de gik løse.
Men det kommer an på hvad underlag du har under din plade,har du strør/spær vil jeg lægge endnu en plade(22mm) på det eksisterende gulv,
pladen lægges som svømmende gulv,evt med en plastik membran imellem hvis der kommer fugt til gulvet

Skærer I flisen fra under eller oversiden? 

Skærer I igennem eller laver rids og knæk?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis