Gulvopbygning

Hej,
Hvordan vil I bygge et gulv op med gulvvarme som skal slutte med et parketgulv øverst?
Det skal lægges i et næsten total renoveret 60’er hus. Jeg har cirka 400mm at gøre med.
Jeg vil helst undgå for meget beton arbejde hvis det er muligt.
Hvilke lag og tykkelse og hvilken rækkefølge.

Tak
Hilsen Dennis

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
300 mm flamingo, rionet, varmeslanger og til sidst beton + fugtspærre. Det er absolut ikke kompliceret :-)
Det som uldal beskriver, kaldes "Let terrændæk" Der er skrevet en vejledning om det, som hedder "TRÆfakta 12 Lette terrændæk". Jeg har selv renoveret det meste af mit hus på denne måde - netop fordi den er "betonfri". Bogen kan evt. skaffes fra biblioteket.

Dog skal radon/fugtspærre ligge i den øverste del af isoleringen - ikke i bunden. Altså 300 mm isolering, fugtspærre, 100 mm isolering, gulv.

Isoleringen (EPS) skal være trykstyrke 250 - det er noget dyrere end den "almindelige" med styrke 60-80.

En anden fordel er at gulvvarme i sporplader er noget mere hurtigregulerende end indstøbte slanger.

Palle Dam

Tak for svar!
Så hvis jeg bruger sporplader behøver jeg ikke et beton lag ?
Hvilken type plade vil du lægge ovenpå pexslangerne ? Og kan jeg lægge mit gulv direkte ovenpå det?
Vil dette gulv også fungere på et badeværelse? Selvfølgelig ikke med trægulv øverst, men klinker istedet. 
Jeg har ikke kunnet finde dokumentation for at man kan bruge det "lette gulv" som underlag for fliser. Der skal du stadig have et betondæk på. Hører MEGET gerne at jeg tager fejl :-) Det ville være fedt at kunne lave mit køkkenalrum uden beton... Skal igang med det næste år.
Hvis gulvet er selvbærende, kan det lægges direkte på sporpladerne (Husk dog et lyddæmpende mellemlag). Hvis det er ikke-bærende, skal der laves et undergulv af f.eks. 12 eller 22 mm gulvspånplade. Jeg brugte 22 mm, selvom det kan dæmpe gulvvarmen lidt ift. 12 mm. Men mit overgulv er laminat, der er så tyndt at det har brug for den ekstra stabilitet. Jeg ved ikke hvilken kategori parketgulv falder i.

Isolering = flamingo = EPS = styropor. Det kunne være en af disse:
https://www.bygmax.dk/byggematerialer/isolering/jackon-gulvisolering/jackopor-eps-250.html (Det var lige den første jeg fik søgt frem - de kan måske findes billigere, hvis man undersøger markedet)

Badeværelse vil jeg nok ikke lave let terrændæk i (Så langt er jeg ikke nået hos mig selv). Klinker kræver at gulvet ligger 100 % stabilt. Et let terrændæk kan godt fjedre en LILLE smule. I andre rum er det ikke noget problem (det kan næsten være behageligt at gå på), men det tror jeg ikke går i et klinkebelagt rum. Desuden kan jeg ikke lige gennemskue hvordan man skulle opbygge fald. 

Mange tak for svaret Palle Dam.
Har du et forslag til opbygning af gulvet i badeværelse og bryggers hvor jeg gerne vil slutte med klinker øverst?

Jeg kan desvære ikke hjælpe med råd til hvordan man laver let gulvvarme på 300mm styropor.
For ca 10 år siden fik jeg beton gulv med varme i den del af huset hvor der ikke er kælder under. Senere har jeg lavet let gulvvarme, hvor der er kælder nedenunder. Det sidste er så meget bedre, lettere at styre og mere komfortabel.
Gulv i køkken/alrum (over kælder):
- Beton dæk
- Kerto strøer (40cm CC), tæt opklodset, klodser hæftet
- Isolering mellem strøer
- Sporplader med varmefordelingsplader
- Gulvgips (kan ikke huske om det var et eller to lag)
- Fliser (30x60, selvom der anbefales max 30x30)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis