Strøm tilslutning af vaskemaskine og tørretumbler

Hej folkens
Har lige købt mig en tørretumbler som jeg skal have tilsluttet. Har i forvejen en vaskemaskine, men kun et strømudtag

Det er et 16a udtag.

Mit spørgsmål går på, om jeg kan sætte tørretumbleren i sammen stik? og “ligge” tørretumblerens ledninger oven på vaskemaskinens 1:1 uden nogen får stød og uden at brænde maskinerne, hvis de køre samtidig osv.

på forhånd tak. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan stort set gøre som du beskriver men kun med jord og nul. Sluk for sikrings gruppen så du ikke får stød. Ledning fra tumbler skal også ind under aflastningsbøjle. Så afmonterer du vaskemaskinens blå ledning og snor den sammen med den af isolerede ende på blå fra tumbler. Begge sættes tilbage i klemmen mrk. 0.
Samme procedure for den gul/grønne ( jordleder )
Den brune fra tumbler sætter du i en af de ledige. Det er lige meget om du vælger S eller T klemmen. Dæksel på og tænd for sikrings gruppe, så er du kørende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Helt enig med Erik, men vil bare fortælle om en gang hvor jeg monteret i samme slags udtag. Jeg havde glemt mit måleapparat og lavede samme konklusion som Erik, for vi har jo set mange af de udtag. Ham der så havde monteret det havde byttet fase og nul, og hun. Siden da har jeg selv, som gavet elektriker, målt efter HVER gang
Det er også en god ting at måle, og mon ikke alle elektrikere har prøvet noget lignende.
Men når vaskemaskine er monteret med Blå i O OG jeg kan bagved se at tilgangs ledning er lyseblå, så tør jeg godt give det råd. Men vil du være 100 % sikker så måler du imellem 0 og den fase du vil bruge. Der skal være 230 V ca. Har du ikke et måleapparat kan du montere en almindelig lampe som beskrevet 0 + T når du så tænder ved sikrings gruppe skulle lampen gerne lyse normalt.
Hvorfor en lampe ? Det er billigere at smadre en pære end en tumbler hvis det skulle være monteret forkert i installationen.. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for den udførlige beskrivelse Erik, det sætter jeg stor pris på.

Og tak for dobbelttjekket groundz.

Jeg giver en øl i lufthavnen til jer begge 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis