Ulovlig el-installation af elektriker ?

Hej alle

Jeg har prøvet a hjælpe et ældre ægtepar i et gammelt hus med deres antenneinstallation. I den forbindelse har en antennetekniker fra Bxoer været ude og skifte strømforsyningen til mastforstærkeren.

Den gamle var monteret på en væg med ledningen gennem væggen til stikkontakt på modsatte side.
Da han satte den nye op dagde han at der skulle være en samlemuffe så det kunne skilles ad for at det var lovligt.

Men mener at kunne huske sådan en samlemuffe-samling "i det fri" + en 0.75mm2 ledning igennem væggen ikke overholder bekendtgørelsen (trod det i dette tilfælde ingen signifukant fare udgør). Do mener jeg også bekendtgørelsen har mulighed for undtagelser

Har teknikeren udført noget ulovligt da han udskiftede strømforsyningen? Se billede:

https://ibb.co/bJzLWgb

Love er minimumsiveauet
Hej alle Jeg har prøvet a hjælpe et ældre ægtepar... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
buller27 skrev den 24-11-2020 17:09:47

 Det er IKKE lovligt, når det er 0.75mm3


 

S. Fabrin skrev den 24-11-2020 17:13:57

Nej, der må ikke trækkes en ledning gennem muren for at hente forsyning til en brugsgenstand uanset hvilken brugsgenstand, det drejer sig om. Så hvis det skal være lovligt, skal der laves en stikkontakt.

 Har du en henvisnin til SB ell er standard der beskriver det ? For det har jeg ellers seyt i stor stil rigtig mange steder. Installationskabel gennem mur til forgreningsdåse og herfra kabler til bla. transformatorer til lys, cirkulationspumper mm,


Love er minimumsiveauet
bibihest skrev den 24-11-2020 17:25:31

 Det er IKKE lovligt, når det er 0.75mm3

 Det er jeg med på :-) det er derfor jeg sprøger om der er en lovlig installation hvor man kan undgå stikkontakten. Fx ved at erstatte kablet med et 1,5mm og så fx sætte samlingen ind i en forgreningsdåse.?

Eller hvad hvis man sætter en stikkontakt op med 1,5mm installationskabel gennem muren og på den modsatte side sætter en stikprop på og i den eksisterendee stikkontakt ? så man undgår at fræse for at hente strøm bagved den eksisterende stikkontakt.


Love er minimumsiveauet
Det, det drejer sig om, er, at det ikke er lovligt at trækken tilslutningsledning gennem muren til en stikkontakt i et andet rum. Du er nødt til at lave en fast installation i samme rum til forstærkeren. I min optik vil en stikkontakt være nr. 1 fordi brugsgenstanden som oftest er forsynet med en stikprop. Hvis du ønsker det, står det dig frit for at afslutte installationskablet i en membramdåse. Men det er ikke meget dyrere at montere en stikkontakt i stedet membrandåsen/forgreningsdåsen. husk at ledningen skal aflastes for træk i dåsen. Jeg har ikke lige paragraffen her. I SR er det afsnit 6.

fase
S. Fabrin skrev den 24-11-2020 18:36:36

Det, det drejer sig om, er, at det ikke er lovligt at trækken tilslutningsledning gennem muren til en stikkontakt i et andet rum. Du er nødt til at lave en fast installation i samme rum til forstærkeren. I min optik vil en stikkontakt være nr. 1 fordi brugsgenstanden som oftest er forsynet med en stikprop. Hvis du ønsker det, står det dig frit for at afslutte installationskablet i en membramdåse. Men det er ikke meget dyrere at montere en stikkontakt i stedet membrandåsen/forgreningsdåsen. husk at ledningen skal aflastes for træk i dåsen. Jeg har ikke lige paragraffen her. I SR er det afsnit 6.

 Membrandåsen fylder bare mindre. Og de vil gerne have det ikke fylder.

Men ok Prøver at få dem med på det skal være en kontakt.

Men den modsatte ende af kablet der skal gå igennem væg (2leder 1,5mm) må det gerne ende i en stikprop og gå i den eksisterende stikkontakt på den modsatte side af væggen


Love er minimumsiveauet
Annonce
Nej. den skal forbindes til stikkontakten, så det bliver en fast installation. Hvis du forsyner kablet med en stikprop, hvad du heller ikke må, fordi installationskabel ikke må forsynes med stikprop eller forlængerled, er installationen ikke anderledes en før. Stikkontakter fylder ikke mere en en forgreningsdåse.

fase
S. Fabrin skrev den 24-11-2020 19:05:29

Nej. den skal forbindes til stikkontakten, så det bliver en fast installation. Hvis du forsyner kablet med en stikprop, hvad du heller ikke må, fordi installationskabel ikke må forsynes med stikprop eller forlængerled, er installationen ikke anderledes en før. Stikkontakter fylder ikke mere en en forgreningsdåse.

 Ok så er jeg med. Tak for hjælpen :-)


Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis