Asp træ behandlet med jernoxid

Jeg har læst i en bog, "Made of Wood, In the Home" at man ved at behandle asp træ med jernoxid kan få en meget varm lysebrun farve frem i træet, som på billedet her under. Er der nogen der ved lidt mere om den teknik som kan sige noget om hvad der er man skal gøre mm.?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har leget lidt med det ifm. knivskæfter - og aldrig prøvet med asp - selvom det vist godt kan lade sig gøre. Om det er til at gøre, ift. brædder ved jeg ikke. Det bliver i hvert fald svært at dyppe træet i opløsningen, men du vil heller ikke ha en mørk tone.
 Anyway -  til 1 l lagereddike  tilføres 2 spiseske eddikesyre  og meget fin ståluld fyldes i en bøtte med låg. Lav et hul i toppen af låget og lad det stå i en uges tid. Det er vigtigt at det er en REN ståluld - vask den først med opvaskemiddel og skyl den ren  - forsøg ikke at røre den med bare fingre.  Det er ligeledes vigtigt at stålulden er helt dækket af eddike, ellers ruster den.

Efter en uge, filtrerer du vædsken gennem et kaffefilter.  OG så er det jo bare at smøre vædsken ud over træet. Brug gummihandsker. Smør over med pensel eller klud og vent et par minutter før du tørrer det af igen. Det gælder for eg som reagerer meget hurtigt pga meget højt tanninindhold - jeg tror ikke asp har samme mængde tanniner - så der kan du sikkert vente længere tid. Man kan også væde træet en MEGET stærk te opløsning - vi snakker 15 teposer til en kop - for at tilføre tanniner - som er det jernoxiden reagerer med. Du må prøve dig frem

 Fordelen ved metoden er, at det modsat en form for lasur, er en kemisk reaktion og derfor ikke slides eller udpines over tid.


Mvh Troels
10^3 tak for udførligt svar
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har anvendt metoden en del gange og opdaget, at træ tar forskelligt imod. Feks en kasse til æbler blev næsten grøn. Den var lavet af palletræ, der er imprægneret mod udyr.

 

Spændt på at høre resultat

Mvh Troels
Kan I sige noget om hvilke af de træsorter I har prøvet, som egner sig godt til denne behandling?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Fyr, Gran, bøg

 

Eg, Ahorn, Elletræ har højeste tanninindhold og reagerer mest. Men det fungerer på de fleste træsorter. For et jævnt resultat bør det være høvlet eller slebet træ. 

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også