Spær til fladt tag garage.

Jeg er igang med at renovere min garage med nyt tag plus at jeg har forlænget den en del. Det gamle spærtræ fra 1975 er noget 70 x 150 mm træ der låg med 80 cm afstand. Har lagt der i plus 40 år. Det nye spærtræ er C24 - 47 x 150 mm der er lagt op med 60 cm afstand. Problemet er at når krydsfiner 15 mm og tagpap er kommet på så er der nogle af disse spær som begynder med svag nedbøjning. Det ser meget kunstigt ud.
De gamle spær som låg på vejer sikkert et par gange så meget som det nye C24 spærtræ.
Jeg har ikke højden til at lave højere spær. 
Tænkte om jeg skulle sætte flere spær ind men det er sku lidt sendt nu...
Kan man minimere nedbøjningen på andre måder?

Mvh

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad du har af muligheder ift at starte forfra, afhænger af konstruktionen. Det letteste ville være at skrue nye 47X150 spær sammen med dem der er sat op, men det forudsætter jo at du kan komme til hvor de har et sted at hvile på rem eller mur.

Alternativt kan du købe kraftige vinkeljern eller U-Jern  (50x5mm) hos Sanistål . De fåes i 6 m længde (men koster nok 1000 kr stykket  og skrue dem op nedefra i dine spær med franske træskruer. Måske det er nok til at afstive dem.

En hjælperem i midten vil helt sikkert være det bedste, men tager jo en del plads nedenunder og alt andet lige også plads til et par stolper, med mindre du bruger en C- eller H bjælke i stål - men de er ikke billige.


Mvh Troels
Tak for svar.
Det her spærtræ er noget mystisk noget. Der er store variationer i vægten af det. Troede at det kun var vand der gjorte det. Men de er alle så tørre som de nu kan blive under tag.
Har overvejet tanken om ekstra spær. Kan fint komme til da en stor del af garagen er fritstående. Spørsmålet er om man kan få dem ind på plads..
Vil prøve at måle lidt op med en retteskinne for at se hvor megen nedbøjning der allerede er med vand på som det står i dag.
Og prøve at løfte det op med en rem på langs inde under spærene.
Så har man tjekket det af.
Dette er jo certificeret træ.
Flere af spærene har en nedadgående krumning.
Mens andre har en svag opadgående krumning. Dem som har den nedadgående krumning ser ud til at blive værre når der kommer lidt vand på taget. Pt er sterndelen ikke monteret så der er kommet vand ind i enden på spærene.
Det medfører at de svulmer op mellem 5 og 7 mm.
Det er helt vildt i min verden.
Flere af disse spærtræ som ankom til matriklen måtte retur igen. Da der var regulær tvist på træet. Det samme var gældende med det som ydervæggene er bygget op af i forlængelsen.
Også træ som var slået og tragisk at arbejde med.
Det er jo certificeret træ dette.
De gamle spær måtte vi være 3 personer til at tage ned. De nye kan jeg sætte op alene uden at få sved på panden.
Sikken en absurd udvikling.
Er uddannet maskinarbejder på det faglige felt. Og syntes faktisk at jeg havde godt styr på at spærtræet var ok og ikke havde en krumning der ville give nedbøjning.
Er sku lidt rystet over at det så skete.
Nogen der har en forklaring på dette?
Eller er det normen i branchen?
Da jeg spurte trælasten hvorfor der var så ufattelig mange ubrugelige spær på en certificeret levering, fik man svar at der nok var gået lidt hurtigt i svingene.
At det var svært at få træ for tiden. Så man tog hvad man fik. Men det er jo certificeret???.
Ideen med stål er fin. Men så kunne man lige så godt have bygget det i I profiler.
Hjælper sku ikke med flere spær hvis deres profil er negativ i krumning over tid.
Har tænkt at sætte krydsfiner på siden for at rette dem op.
Men det er sku noget Storm P over det... 😂

Mvh.

Lige den del med dårlig træ kender jeg alt for godt. Selvom det er spærtræ, så bestiller jeg altid mindst 20% ekstra, fordi så meget er skævt og vreden :( Det er åbenbart standarden, hvis man bestiller på nettet og ikke selv kan tage ud og sortere i det.

 

Skyldes krumningen spændvidden (egenvægt + tagvægt), eller var krumningen der i forvejen?  En stabil krumning kan du jo justere for ved hjælp af nogle lige brædder på siden af spærret-

PS: certificering og kvalitet er ikke det samme - Certificering betyder kun at en producent har procedurerne og kvalitetssikringsmekanismer til at overholde kvalitetsstandarder - ikke at de er overholdt. 

Mvh Troels
Tak for svar, Det er faktisk købt i den lokale Bygma. Eller to af disse.
fik 24 stk spærtræ leveret. Men måtte retur men en hel del og så at køre efter hvor der var noget og sortere Igen. Det samme var for træet til ydervæggene til den forlængede del.
Jeg troede at det måtte være egenvægtigt plus last det gjorte at spærtræet har fået nedbøjning. Men en retteskinne viste noget helt andet. Det viser sig at kunstigt nok er der for hver pladesamling af krydsfiner plader er der spærtræ som krummer op ad.
Har sat pres på 4 stk spærtræ som hvor de to havde nedbøjning. Så nu er de lige. Der er godt tryk på så det her er træet.
Hvis jeg havde vist det her havde jeg købt noget 200 mm og savet en krumning. Så var problemet løst.

Mvh.
Annonce
Ok - fedt at det kunne løses - og vigtigt at forstå hvad der er problemet inden man griber til løsninger👍

Mvh Troels
Korrekt. Det bliver man altid nødt til at finde ud af før man kan løse problemet. Dog trist at materialet har sådan en beskaffenhed at det ikke tåler at blive lukket ud i norm luft.
Jeg er endt med en løsning med 15 mm krydsfiner limet på siden af spærtræet i dets fulde længde. Mens det står i spæn i taget. En del tidskrævende men det bør give en hel del mere styrke i bjælken og forebygge at spærtræet udfører denne naturlige nedbøjning.
Det kunstige er så at da jeg bruger søm til at slå i med, kan man tydeligvis mærke at der er enorm stor forskel i træets beskaffenhed. Faktum er krydsfiner pladens den største modstand. Mens spærtræet forerkommer at være et stykke pap man slår i.
Bare lortetræ.

Mvh..
TRRA skrev den 24-11-2020 12:18:17

Skyldes krumningen spændvidden (egenvægt + tagvægt), eller var krumningen der i forvejen?  En stabil krumning kan du jo justere for ved hjælp af nogle lige brædder på siden af spærret-

PS: certificering og kvalitet er ikke det samme - Certificering betyder kun at en producent har procedurerne og kvalitetssikringsmekanismer til at overholde kvalitetsstandarder - ikke at de er overholdt. 

 https://www.traeinfo.dk/10-spoergsmaal-om-ce-maerkning-af-konstruktionstrae/

Det er faktisk styrken det kommer an på.
Når man har 24 stk spærtræ og der er 6 stk som krummer opad og resten krummer ned ad er der noget galt med styrken, når lasten er træets egen vægt og en 15 mm krydsfiner plade.
Problemet er tilladelsen af alt alt for mange dybe og store knaster.
Og skammeligt dårligt træ der vejer intet. 

Mvh
Så er man godt igang med at styrke spærtræet med krydsfiner.
Har godt nok fået noget styrke tilført.
Bliver sublimt fint dette.

Mvh.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis