Ventil til at lukke luft ud ?

Hej Alle,
Jeg er en smule forvirret over mine radiatorer, faktisk.

Bor I en etage ejendom og har den her type radiator, men i to forskellige versioner. én type hvor den her ventil sidder nede og én hvor den sidder oppe.

Jeg løsnede den hvor den sad oppe og det lykkedes mig vist at lukke luft ud af den.

Men når jeg løsner den der sidder nede (billede, nederst i højre hjørne), sker der ikke noget. Intet luft, intet vand ud. Jeg frygter lidt at komme til at skrue den helt af.... Ville være en katastrofe, da vandet jo ville fosse ud?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den nederste "ventil" skal du holde dig fra.
For mig ligner det en prop med en firkantet "knop" der bruges til at skrue den fast. Hvis du skruer den ud, er du ret sikket på en selvforskyldt vandskade.
Hvis dine radiatorer forsynes i toppen via en termostatventil, og radiatorrørene går op i lejligheden ovenover, er der normalt ikke behov for at udlufte radiatoren - eventuel luft vil af selv søge opad. 

Søren O
Hej Søren,
Tak for svar, jeg tror du kan have fat i noget. Det virker nemlig besynderligt, og bestemt ikke som et sted man skal udlufte henne. Ligner i langt højere grad en prop.

Endnu en gang tak for svar, jeg sætter min lid til at de kan finde ud af at lufte ud på den ene etage, jeg har over mig. 
Det, der er på billedet, er ikke en luftskrue men en prop, som lukker hullet. Den må du endelig ikke skrue ud eller forsøge at løsne. Du resikerer at den bliver utæt, og så har du først problemer. 

fase
Der kan være et lille hul hvor vandt skal komme ud. Efter mange gange maling kan det være tilstoppet. Ja hvis proppen kommer helt af så kommer der sikkert vand. Og skulle proppen skydes hen undr sofa og du ikke kan finde den, bliver det et problem.
Men der kommer helt sikkert ikke luft ud på de radiatorer hvor luftskruen sidder nederst. Så det vil være nyttesløs at skrue på dem.
  Selv om der bliver ændret på mange love, så er der ingen statsminister der endnu har turdet at ændre på tyngdeloven   .
Har du mistanke om luft i radiator kan du skrue 1/2  omgang på den store møtrik ved termostat. Det er en union og hvis du så rusker lidt i radiator kommer der luft eller vand ud der. Vær klar med det rigtige værktøj til at lukke igen, og hav en skål under og en klud omkring så vandet ledes nedad.  . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Selv om der bliver ændret på mange love, så er der ingen statsminister der endnu har turdet at ændre på tyngdeloven.
Du skal ikke være sikker på at det ikke vil blive førsøgt     

fase
Annonce
Fabrin: A trower et de blyver i vor ti.

Tusind tak for alle svarene. Jeg havde nået at forvilde mig ud i at lufte ud på den radiator hvor proppen sad "oppe" - og det lykkedes vel egentlig... Men den er strammet godt igen og skal naturligvis ikke pille mere ved disse propper. Ved ikke lige hvad jeg tænkte på.

Men dvs. denne radiator er bygget uden en ventil at lufte ud på?

Vi korrekt nok i en bygning hvor der er rør der fiser op igennem bygningen, og jeg er ikke 'øverst' - så bør nok ikke bekymre mig så meget om det nej. 
Hvis det bliver vinter og de ikke har varme ovenpå så skal de nok finde en løsning. 

Men jeg er ikke helt galt på den her, vel - på billederne her, så er der IKKE noget sted der er lavet til at man lufter ud? Altså ikke en decideret ventil egnet til formålet? (medregner her ikke muligheden for at skrue på møtrikken ved termostaten)..

Nej, der er ikke andre muligheder for at lufte radiatoren ud.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også