Spartel til væg af kalkmørtel og Fermacell fibergips

Hej

I forbindelse med renovering savner jeg lidt vejledning til spartelprodukt.
Vi har nu en væg hvoraf den gamle del er pudset med kalkmørtel og kalket og den nye del er etableret med Fermacell fibergipsplader.
Det er ikke muligt at fjerne den gamle væg eller montere gipsplader på den.
Spørgsmålet er hvordan jeg bedst får kombineret de 2 overflader til en samlet ens finish?
Det er sådanset ligegyldigt om den ender med at være pudset med struktur (som den gamle væg er) eller glat efter spartling, som en gipsvæg normalt vil være.

Håber nogen kan hjælpe her,
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er at du har to forskellige materialer, og de vil arbejde forskelligt. Her er hvad jeg har gjort (ingen garanti for at det er rigtigt, men ingen kunne dengang give mig et svar):
Fermacell retkant limes op mod muren med Fermacell fugelim. Overskydende lim skrabes af dagen efter. Dernæst pudsede jeg hele væggen med Weber Multi 280, og lagde armeringsnet i. Dagen efter et tyndt lag puds ovenpå igen. Armeringsnettet skal ca. ligge i den yderste 3. del af pudslaget. Dernæst spartles der. Jeg havde på forhånd markeret op hvor samlingen var, så jeg kunne trykke papirarmeringsstrimmel i samlingen. Dagen efter får væggen endnu et lag. Igen skal armeringen ligge i yderste 1/3 af laget.
Til slut endnu et tyndt lag spartel som finish.
Til de to første lag spartel bruger du Fermacell Fugespartel (den man selv rører op). Den skal  blandes meget nænsomt, helst i hånden. Er man for hård, hærder den alt for hurtigt, og holder ikke ordentligt. Så gør det langsomt, og ikke mere end du kan bruge på maks 30 minutter. Den skal have samme konsistens som almindelig spartelmasse.
Til slutlaget bruger du et meget tyndt lag mellem letspartel, og sliber det plant.
Jeg brugte ovenstående metode hos mig, dog mod mursten. Det holder indtil  videre fint. Men det er endnu ikke er år siden jeg lavede det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også