Udendørskontakt på eternitfacadeplader

Hej alle.

Jeg vil gerne lave en udendørs stikkontakt på mit skur som har en facade af eternitplader. (120x60)
Jeg har umiddelbart kun kunne finde kontakter som har tilslutning i siderne - men jeg ønsker at kablerne skal komme ind i kontakten fra bagsiden. Jeg har 2 x 20mm rillerør med hvert 5x2,5 kvd.

Jeg er umiddelbart i tvivl om jeg må lave 2 stk huller i stikkontakten bagpå og tætne dette med silicone. rundt om kablet hvor det går ind i stikkontakten.

Jeg går udfra at man ikke bruger forfra dåser udendørs??

Jeg vil helst ikke have tilslutning i bunden af dåsen da kablerne da skal løbe op langs pladen. Jeg vil gerne have kabler ind bag facadepladen da jeg har et "hulrum" her på 3 cm.

Håber I kan guide mig lidt.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver, at du vil føre 2 stk. 5X2,5 mm2 i rillerør ind i stikkontakten, er det til kraft/teknisk strøm? Eller er det 5X2,5 mm2 kabel? Under alle omstædigheder må du ikke bore huller i bunden (foretage konstruktive ændringer).
Du kan blive nødt til at lade kablerne komme ud 5 til 10 cm. under underlaget og føre dem op i underlaget.

fase
Hej S.Fabrin

Havde egentligt regnet med at det ville være en konstruktiv ændring på kontakten at lave huller.

Nej udmiddelbart ikke beregnet til kraft. Jeg fik at vide at lovgivning, da jeg lå kablet ned, havde ændret sig, så udendørs kabel skulle minimum være 5x2,5mm2. Jeg har bare lagt det i rillerør for at lette kabelføringen.
Der er ligenu:
1 x 5x2,5 mm2 fra relæ og ud til samledåse på skuret
1 x 5x2,5 mm2 fra samledåse ind til stikontakt i skuret.

Grunden til at der blev trukket et 5 leder er fordi jeg skulle bruge en ekstra tændledning til noget lys på en sensor som kører på et andet kabel.

Findes der ikke nogle udendørskontakter der tillader at lade kablerne komme ind "bagfra"? Som alverdens indmuringsdåser, panelunderlag osv.

Ellers bliver løsning ikke særligt pæn :D
Jeg vil selvfølgelig også lige præcisere at jeg ikke ønsker at bore i bunden af panelet - men bag på panelet sådan kablet går i gennem fibercementpladen og ind i kontakten fra bagsiden.
Der findes mig bekendt ikke underlag med adgang fra bunden/bagsiden. Du kunne bruge et kabel 3X2,5 mm2. Forbindelsen til sensor og lampe laver du så fra samledåsen. Det medfører, at du kun får et kabel ud i stikkontakten. Om du vil bore et hul i underlaget er op til dig.

fase
Det burde jeg have set.

fase
Ok - men hvilken kontakt skal man så vælge dertil? De opus jeg har fundet er inkl. underlag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis