Ballofix/varmtvandsrør

Varmtvandstilslutningen under min køkkenvask.
Ballofixens kunststofdrejer er skruet af, da den er 'skruet over' og derfor ikke længere kan åbne/lukke for vandet. Problemet er, at der stort set ikke er tryk på det varme vand i køkkenet, og en af mine teorier er, at ballofixen er drejet forkert, så den næsten blokerer for vandtilførslen. Kan man se det af billedet?
Det ser ud til, at det måske kan drejes med en unbraconøgle, men mit unbracosæt passer tilsyneladende ikke - enten for stort eller for småt. Jeg kan heller ikke dreje med en tang, og jeg ved ikke rigtig, hvor hårdt jeg tør tage fat?
Der er ok tryk på det varme vand i resten af huset, så problemet må under alle omstændigheder være et sted mellem forgreningen til vores første sal i huset og køkkenet. Rørene inden ballofixen bliver lige varme hele vejen, når der er åbnet for vandet, så der er tilsyneladende hul igennem indtil ballofixen, men der kan selvfølgelig godt skjule sig et problem på vejen, selv om jeg syntes, det var mest nærliggende at prøve 'ballofixteorien' først. Hvad mener I??

Karsten
 

kgram
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Luk for vandet på hovedhanen ved vandmåleren, skru ballofixen af og monter en ny der Virker.Husk at pakke gevindet med pakgarn og salve, eller teflontape.
Der er to flade sider på ballofixen, som du kan bruge en skifte-/svensknøgle på. Bevæg nøglen skiftevis den ene og den anden vej, så kuglen i ventilen går løs. Så kan du finde ud af om hanen er mere eller mindre lukket. Du har formentlig undersøgt om der er tilstoppede filtre i vandhanen?
Ballofixsen ser ud til at være helt åben.

fase
Tak til alle for hurtige svar!
Der kan vel ikke være tilstoppede filtre i vandhanen, når det vandtrykket på det kolde vand er ok?
Jeg kan sagtens skifte ballofixen med brug af salve og garn, men den sidder lidt akavet, så derfor er jeg lidt nervøs ikke at kunne lave den helt tæt igen.
Men ja, efter mange forgæves forsøg, smøring osv lykkedes det at dreje kuglen, og Fabrin har ret - den var helt åben fra starten. Efter at have drejet rundt, lukket igen, osv. har jeg nu igen stillet den på helt åben, men nu er vandtrykket stort set 0 (en stille piblen ...) - der må altså være en tilstopning i forbindelse med ballofixen, ikke?

kgram
Hvis du beslutter dig for at skifte ballofixen behøver du ikke være nervøs for om det bliver tæt. Når gevindet er pakket med garn og salve og ballofixen har fat i gevindet, så bliver det tæt. Du bruger bare en skiftenøgle til at skrue ventilen fast med.

fase
Annonce
Tak - det er jeg med på. Lyder det som om problemet er ballofixen, når vandtrykket nærmer sig nul efter at jeg har drejet kuglen? Jeg vil jo gerne være sikker på, at det løser problemet at skifte kuglehanen/ballofixen.
Har I gode råd om hvilken type kuglehane man bør købe?
Og når man ser på billedet, er det så ikke en 3/8 tomme omløber til ½ tomme rør, der er tale om her?


kgram
Kan du komme til at skrue kobberrøret af, efter du har lukket for vandet ved hovedhanen, og stikke et stykke stift tråd en strikkepind eller noget andet ned gennem ballofixen for at undersøge, om det er den, der er stoppet? Når du nu har omløberen til kobberrøret af, så benøtter du lejligheden til at måle størrelsen på gevindet, så du kender det.

fase
Nu kan vi desværre ikke helt se hvad der er går ned i ballofixventilen, men for mig kunne det godt ligne en slange, og så er den nem at skrue af. Ballofixventilen ligner 1/2" i begge ender. Omløberen til "slangen" kan genbruges.

Søren O
Ja, det er en flexslange, så jeg starter med at lukke for vandet og skrue den af, så jeg kan se om der er hul igennem.

kgram
Der var hul igennem ballofixen, men til gengæld var flexslangen stoppet af kalk og rust et stykke inde - blev klaret, i hvert fald indtil videre, med et stykke kraftig ståltråd. Tak for idéerne!

kgram
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis