Pendlende gasfyr

Hej

Jeg har et thi geminox 5-25 fra 2005. Det er koblet på 120 M2 gulvvarme i stueetagen og 6 radiatorer og 8 M2 gulvvarme i overetagen.

Jeg har ingen shunt - en gasmand anbefalede mig at få den fjernet, så fyrets pumpe kunne få noget mere modstand, og jeg kunne spare strøm.

Mit anlæg starter konstant. Der er sat en pendlerspærring på 4 minutter, men det er jo stadig hyppige starter. Fyret starter med de 4 minutters interval hele døgnet, og varmer fra ca 28 til 39 grader på ca 45 sekunder, hvorefter det slukker. Temperaturen er sat til 34.

Hvad kan jeg gøre for at undgå det? Skrue op for pumpen i fyret, så fyret kører i længere tid (fordi det kommer af med mere varmt vand)? Kan jeg selv justere kedlen ned i effektivitet, eller få en gasmand til det? Er der andet, jeg kan gøre?

På forhånd tak!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gas og vand er af gode grunde udelukkende for kyndige fagfolk med autorisation.
Finder du ikke løsning af dit spørgsmål i fabrikantens brugsanvisning (hvad er problemet egentlig)?
bør du kontakte tre forskellige VVS folk i dit område, og evt få ham ud der har mest styr på tingene.

Er der ikke en mærkat fra oprindelig montør/servicefirma? 
Det kunne tyde på, at kedelydelsen er alt for stor i forhold til vandgennemløbet i kedlen.
Er kedlens maksimale og minimale ydelser justeret og er værdien for minimalt flow opretholdt?
Er de følere, der står for reguleringen af fyret, alle kontrolleret for korrekt funktion?

Tak for svar.

Søren: Jeg har ikke plads til en buffer, desværre.

Efry: Ja, det er også mit bud. Jeg ved ikke om det er justeret korrekt - jeg må nok have gasmanden ud for at kontrollere, også ift. om følerne virker som de skal.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis