Støbning af gulv

Hej alle,
Vi har lige købt hus som trænger til en del renovering, der kommer bl.a. græs ud af panelerne 😅 - vi har nu taget gulvet af og kan se at der var lidt isolering og en plastikdug og så er der støbt, men ikke helt ud til kanten - der er en tynd flamingo kant rundt i kanten af støbningen, så jeg vil høre om det er normalt at det laves sådan ?
Vi står nemlig og skal finde ud af om der skal laves nyt terrændæk med isolering og støbning, eller om man bare skal støbe rundt i kanten, vi er bare nervøse for om græsset bare alligevel gror under betonen i kanten og kommer op igen senere 🤔
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder kantisolering og har til formål at undgå kuldebroer.
Men det lyder altså mærkeligt med det græs (og er det iøvrigt græs eller bare noget som er grønt).

Hvis tingene er lavet ordentligt burde der jo være beton på begge sider af flamingoen, det kommer der altså ikke græs af. Et par billeder af situationen er særligt "græsset" ville nok hjælpe

Ask
Hvorvidt det er almindeligt kommer an på husets alder. I meget gamle dage støbte man helt ud imod sokkel og det er jo en kuldebro. Så afbrød man kuldebroen med 10mm flamingo. Men nu kantisolerer man med 50 mm flamingo og med 30 - 40 cm isolering under terrændæk lidt afhængig af isolerings evnen for pladerne.
Jeg tror nu ikke du skal fokusere på græsset, (  det kan jo slås med plæneklipper en gang imellem   ) men alene på isolering og dermed dine fyringsudgifter senere. Men vigtigst om komfort, altså om det er rart at bo i huset.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej det er disse planter der kommer, jeg har ikke lige billede af det efter vi har fjernet gulvet, men planterne kommer hvert fald op dér hvor kant isoleringen ligger - den ligger op af væggen. Huset er fra 1928 men det virker til at gulvet er lavet for nyligt, men måske lavet forkert 🤔
Her er billede efter panelet er kommet af, jeg kan evt lige prøve imorgen at tage billede af kanten og betonen 
Så det er rigtig nok at betonen ikke skal gå helt ud til kanten? Men burde der have være beton op af væggen før kant isoleringen 🤔?
På mig ligner det at planterne kommer ud af væggen og ikke af gulvet, men det er måske bare fordi det er svært at se på billederne.

Der er jo klart noget galt, der skal ikke vokse planter op. Jeg ville nok fjerne noget af isoleringen for at se hvad der er nedenunder (både direkte ned og til siden). Et inspektionskamera er nok et godt hjælpemiddel.

Givet at der vokser den slags, så må der jo være jord et sted. Men det bliver jo gætværk at sige hvor

@Erik: Jeg går ud fra at du har læst græsset som værende udenfor?. Vi må vel være enige om at den slags indenfor ikke er godt for husets sundhedstilstand

Ask
Annonce
Var lige ovre og få taget lidt billeder af betonen og kant isoleringen, og man kan se planterne kommer nede fra siderne af betonen 🤔
Alle der har været her har aldrig set noget lignende 😅
Det er rundt langs kanten i hele stuegulvet men ikke køkken og bad, så der må jo være en eller anden byggefejl ved stuegulvet, men det er bare dilemmaet om bare skal fylde beton rundt i kanten eller om man skal banke alt betonen op, grave ud og lave nyt terrændæk, hvilket jo bliver meget dyrt men selvfølgelig det man skal gøre hvis det andet kun er en lappeløsning 🤔
Nej jeg var godt klar over at det var indvendigt. Og den medplæneklipper var indrammet i ironi ikoner. Min pointe er at man skal ikke stoppe en klat beton ned for at holde planterne tilbage men få det lavet ordentlig.
Nu får vi så at vide at huset er fra 1928 og derfor kan der sagtens mangle sokkel under huset. Så det er en større omgang med understøbning m.m. hvis man skal have det lavet ordentlig.
planter kan i øvrigt godt gro uden at der er jord. Men fugtighed er en betingelse.
Mon huset har stået tomt i længere tid.
Jeg har da set et hus hvor stue og et par værelser ikke havde været i brug i mange år. Der voksede der et æbletræ op ved muren i stuen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hold da op, et æbletræ 😳
Huset har stået tomt lidt tid, men det ligner noget det har været et problem lidt længere tid, som de har revet af og prøve at skjule ved salget, nogen steder er det vokset ind under tapetet og et stykke op af væggen 😅 og de virker til at vokse rimelig hurtigt frem efter vi har fået tændt varmen i stuen 😳
Det er godt at høre at det netop er en lappeløsning hvis man sætter beton rundt i kanten, det synes vi nemlig heller ikke selv virkede som en optimal løsning, men samtidig er man også bange for at det ikke er så nødvendigt at banke det hele op.
Hvordan kan man tjekke om der mangler sokkel under huset? Man kan se en støbt sokkel kant rundt om huset, men ved ikke noget om hvor lang ned sådan en går og om det kan være den ikke er dyb nok 🤔

Altså jeg ville klart banke det op. Om det er en underestøbning, et nyt lag grus eller lignende er jo ikke til at sige men noget bør nok gøres.

Men man kan jo starte med at banke op i et område (som det også ligner på billedet i har gang i) og finde årsagen. Derefter er det hele nok nemmere at vurdere.

Derudover kan i muligvis komme efter sælger (medmindre sælger er et dødsbo). Det er lidt svært at argumenterer for at den slags ikke skulle have været oplyst

Ask
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis