antihæveret

hej
ifbm udskiftning af motor er jeg kommet i tvivl, om det er bedst at placerer antihæveret før eller efter varmeveksler. Motor ligger under vandlinien, men udstødnings studesen ligger ca 50 cm over vandlinien.
Er der nogen der har et bud/råd ???
mvh
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
finnband
finnband
410 2670
En "antihævert" kaldes også en vakuumbryder. Den skal almindeligvis tilsluttes motorens udstødningsslange ca. 0,5 m. over vandlinjen. Den forhindrer, at der dannes undertryk i udstødningsslangen, så der (i værste fald) kan suges søvand helt ind i motoren gennem en åben udstødningsventil.
Følg monteringsvejledningen til den, du køber.

Finnband
Endurance
Endurance Trådstarter
8
hej finnband
tak for dit respons
I mange år har jeg sejlet med et system hvor antihævert har siddet før varme veksler.
 System: Vandindtag->vandpumpe-> Antilhæveret ->varmeveksler->Udstødnings system.
Det var på en perkins 4.108 og det har fungeret fint
Er det så en ændring i motor teknologi der gør at man er begyndt at placerer antihævert efter varmeveksler ?
mvh lars
finnband
finnband
410 2670
I de sidste 40 år har jeg kun set installationer som den, jeg har beskrevet. Det er ikke noget man nyligt er "begyndt på".
Jeg forstår ikke nytten af den installation du har haft. Måske gør andre.

Finnband
Annonce
Endurance
Endurance Trådstarter
8
hej finnband
Måske jeg har forklaret mig dårlig, men mit gl. system så næste således ud (jeg har også svanehals på udgangen) ;

Det er lidt derfor jeg ikke helt forstår at det skulle være nødvendig at flytte antihæveret om på den anden side af varmeveksler.
mvh lars
finnband
finnband
410 2670
Som jeg ser den viste konstruktion:
Et vakuum i udstødningen vil betyde at vandet i varmeveksleren m.v. suges ned i udstødningsslangen. Det kan formentlig være harmløst, hvis det er tilgodeset i konstruktionen.
Med den traditionelle anbringelse af antihæverten efter motoren, kommer der ikke ekstra vand i udstødningsslangen.

Finnband
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

1. udstødning
    Bådmotorer (4 svar)
  2. Udstødning.
    Bådmotorer (8 svar)
  3. VP 2002 - Vand ovenpå stemplerne...
    Bådmotorer (76 svar)
  4. Problemer med 50ht påhængsmotor
    Lav-Båd (7 svar)
  5. Afsætte vandlinje
    Lav-Båd (3 svar)
  6. Osmose?
    Lav-Båd (30 svar)
  7. Toplac under vandlinien
    Lav-Båd (2 svar)
  8. Søvands-køling på Bukh DV10
    Bådmotorer (4 svar)
  9. Så fik vi båd og
    Lav-Båd (14 svar)
  10. båd motor
    Bådmotorer (7 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her